Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı
47 TBB Dergisi 2020 (151) Kadriye BAKIRCI • Çalışanlara ve ilgili diğer kişilere, işyeri politikasına ilişkin hak ve sorumlulukları da dahil, şiddet ve tacizle ilgili belirlenmiş tehlike ve riskler ve bunlarla ilişkili önleme ve koruma önlemleri hakkın- da erişilebilir bilgi ve eğitim sağlamalarını talep eden yasa ve düzenlemeler yapmasını öngör- mektedir (m.9). Tavsiye Kararı, taraf devletlerin şiddete açık sektörlere, iş veya mesleklere veya çalışma düzenine uygun önlemler almalarını öngör- mektedir (ilke 9). Tavsiye Kararı uyarınca, iş yaşamında şiddet ve tacize ilişkin ulu- sal yasalar, yönetmelikler ve politikalar oluşturulurken, ÜÇÖ’nün, 155 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği ve Çalışma Ortamı Sözleşmesi ve 187 sayı- lı İş Sağlığı ve Güvenliğinin Teşviği Çerçeve Sözleşmesi gibi, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili belgeler göz önünde bulundurulmalıdır (ilke 6). 33 Tavsiye Kararı uyarınca, taraf devletler, iş yaşamında şiddet ve tacize ilişkin model uygulama kurallarını ve risk değerlendirme araç- larını, genel veya sektörel olarak, Sözleşme’nin 6. maddesinde atıfta bulunulan şiddete açık diğer gruplara (“kırılgan gruplar” veya “kırıl- ganlığa yol açan koşullardaki gruplar”) mensup çalışanların ve diğer kişilerin özel durumlarını dikkate alarak desteklemeli, geliştirmeli ve yaygınlaştırmalıdır (ilke 23). 1.2.1.3. İş Hukuku ve Ceza Hukuku Mevzuatı Çerçevesinde Düzenleme İş Yaşamında Şiddet ve Tacizin Ortadan Kaldırılması Tavsiye Ka- rarı, iş yaşamında şiddet ve tacizin ayrımcılık yasağı ve eşitlik ve iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı yanında, gerekli olan durumlarda iş hu- kuku ve ceza hukuku kapsamında düzenlenmesini de tavsiye etmek- tedir (ilke 2). 1.2.2.Toplu Sözleşmelerle Düzenleme Sözleşme, Sözleşme’nin hükümlerinin, ulusal hukuk veya düzen- lemeler yoluyla ve ayrıca mevcut iş sağlığı ve güvenliği önlemlerinin 33 155 ve 187 sayılı Sözleşmeler Türkiye tarafından onaylanmıştır.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1