Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı
51 TBB Dergisi 2020 (151) Kadriye BAKIRCI • İşyeri dışında şikayet ve soruşturma prosedürleri, uyuşmazlık çö- züm mekanizmaları oluşturma, • Mahkeme veya divanlar (tribunals) oluşturma, • Müşteki ve mağdurlar için yasal, sosyal, tıbbi ve idari destek ön- lemleri gibi uygun ve etkin çözüm yolları sunma, • Şiddet ve tacizi güvenli, adil ve etkin bildirmeyi sağlama, • Uyuşmazlık çözüm mekanizma ve prosedürlerine kolay erişimi sağlama, • Mümkün olduğu kadarıyla ve uygun görüldüğü şekilde olayın içinde olan kişilerin mahremiyet ve gizliliğinin korunması ve mahremiyet ve gizlilik gereklerinin uygunsuz kullanılmamasını sağlama, • Müşteki ve mağdurlar için yasal, sosyal, tıbbi ve idari destek ön- lemleri gibi uygun ve etkin çözüm yolları sağlama yükümlülüğü altındadır (m.10). Sözleşme uyarınca taraf devletler, iş teftiş kurulları veya diğer yetki- li organlar aracılığıyla olanlar da dahil olmak üzere, şiddet ve taciz vaka- larının denetimi ve soruşturulması için etkin araçlar sağlamalıdır (m.4) 2.1.2.Toplumsal Cinsiyet Rollerine Dayalı Şiddet ve Taciz Durumlarında Taraf devletler, iş yaşamında toplumsal cinsiyet rollerine dayalı şiddet ve taciz mağdurlarının toplumsal cinsiyet rollerine duyarlı, gü- venli ve etkin şikayet ve uyuşmazlık çözüm mekanizmaları, destek, hizmet ve çarelere etkin biçimde erişebilmelerini sağlamakla yüküm- lüdür (m.10). Tavsiye Kararı uyarınca, iş müfettişliği, iş sağlığı ve güvenliği, toplumsal cinsiyet rollerinde eşitlik dahil eşitlik ve ayrımcılık yasağı konularından sorumlu olan ulusal mekanizmaların yetki alanına, iş yaşamında şiddet ve taciz de dahil edilmelidir (ilke 21). Sözleşme’nin 10 (e) maddesinde atıfta bulunulan toplumsal cinsi- yete dayalı şiddet ve tacize ilişkin şikayet ve uyuşmazlık çözümmeka- nizmaları aşağıdakileri içermelidir:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1