Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı
56 İş Yaşamında Şiddet, Taciz, Misilleme ve Ev İçi Şiddet kilde etkilediği kabul edilerek, toplumsal cinsiyet kalıp yargıları, çok- lu ve kesişen ayrımcılık biçimleri ve eşit olmayan toplumsal cinsiyete dayalı güç ilişkileri de dahil temel neden ve risk faktörlerini ele alan kapsayıcı, bütüncül bir yaklaşımın iş yaşamında şiddet ve tacize son vermek için esas olduğu belirtilmektedir. Sözleşme ve Tavsiye Kararı, iş yaşamında şiddet ve tacize karşı alınacak bütün önleyici, koruyucu ve yaptırım içeren önlemlerin, çalı- şanlar, çalışan örgütleri ve işveren örgütlerinin katılımı ile alınmasını öngörmektedir. Sözleşme uyarınca, kapsayıcı, bütüncül bir yaklaşımın kabul edil- mesi ve uygulanması konusunda her taraf devlet, ilgili sorumlulukla- rının değişken doğası ve derecesini dikkate alarak, işveren ve çalışan- ların ve ilgili örgütlerin farklı ve tamamlayıcı rol ve işlevlerini tanır (m.4/3) Tavsiye Kararı uyarınca, taraf devletler, Sözleşme’nin 6. madde- sinde atıfta bulunulan şiddete açık gruplar (“kırılgan gruplar” veya “kırılganlığa yol açan koşullardaki gruplar”)” da dahil olmak üzere, cinsiyete, şiddet ve taciz türüne ve ekonomik faaliyet sektörüne göre ayrıştırılmış iş yaşamında şiddet ve tacize ilişkin istatistikleri topla- mak ve yayınlamak için çaba göstermelidir (ilke 22). Sözleşme ve Tavsiye Kararı, alınacak bütün önleyici, koruyucu ve yaptırım içeren önlemlerde toplumsal cinsiyet rollerine duyarlı bir yaklaşım benimsenmesini öngörmektedir. V. SONUÇ Sözleşme, iş yaşamıyla ilgili taciz ve şiddetle mücadelede küresel olarak geçerli standartları, devletlerin ve iş yaşamıyla ilgili diğer ak- törlerin alması gereken önlemleri, şiddet ve tacize uğrayanların hakla- rını düzenleyen ilk uluslararası araçtır. Sözleşme’nin öngördüğü yenilikler şunlardır: • İş yaşamında şiddet ve tacizin tanımının yapılmış olması, • Şiddet ve taciz sayılan tüm davranışların yasaklanmış olması • Koruma kapsamının bağımlı çalışanlarla sınırlı olmayıp, bağımsız çalışanları, stajyer ve çıraklar dahil mesleki eğitim alan kişileri,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1