Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı

80 Uzlaştırma Sürecinde Suça Sürüklenen Çocuklara İlişkin Bazı Sorun ve Değerlendirmeler görevlendirilecek uzlaştırmacıların, yetişkin bireyler arasında yürütü- len uzlaştırma sürecinde görevlendirilen uzlaştırmacılar ile aynı nite- likte olamaz. Suça sürüklenen çocuğun niteliği gereği, sürecin başarı ile sonuçlanabilmesi, ancak sürecin tarafları ile en iyi iletişimi kura- bilecek uzlaştırmacının yönetimi ile mümkün olabilir. Gerek uzlaştır- manın ilk aşaması olan teklif aşamasında, gerekse tarafların iletişime girecekleri müzakere ve edim aşamasında pedagojik bir katkının varlı- ğı mutlaka dikkate alınmalıdır. Aksi takdirde suça sürüklenen çocuğu yargı makamları önüne çıkarılmasına imkân vermeden uzlaştırma sü- recinin işletilmesinin çocuğun korunması anlamında olumlu bir yan- sıması olmayabileceği gibi olumsuz sonuçlara da sebebiyet verilebilir. Bu nedenle suça sürüklenen çocukların içerisinde yer aldığı uzlaştırma sürecine ya bir pedagogun dahil olması ya da görevlendirilecek uz- laştırmacının pedagojik eğitim alması gerektiği konusunda düzenleme yapılması gerektiği düşüncesindeyiz. SONUÇ Onarıcı adalet anlayışından hareketle bir alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemi olarak düzenlenen uzlaştırma kurumu çok yönlü bir fonksiyon içermektedir. Klasik ceza yargılaması sisteminin dışında uyuşmazlıkları çözmeyi amaçlayan uzlaştırma gerek devlet gerekse uyuşmazlığın tarafları olan fail ve mağdur lehine sonuçlar doğurabil- mektedir. Devletin ceza uyuşmazlığına sadece nezaret ederek, ceza yargılama sistemini aktif olarak işletmeden uyuşmazlığın çözülmesi, yargı makamlarının iş yükü ve yargılama masraflarının yapılmama- sı anlamında menfaat elde etmesini sağlamaktadır. Bunun yanında uyuşmazlık taraflarının barıştırılması yolu ile suç işlenmesi sonucu zedelenen toplumsal düzenin yeniden tesisi, bizzat tarafların katılımı ile çok daha hızlı bir şekilde sağlanabilecektir. Ayrıca tarafların uzun yargılama süreçlerini yaşamaları önlenerek, yorucu ve psikolojik açı- dan yıpratıcı olumsuzluklarla karşılaşmamalarına imkân vermektedir. Şüphesiz ki uzlaştırma kurumunun amaca uygun şekilde işlerliği, ko- runmaya muhtaç çocuklar bakımından önemli menfaat sağlayabilir. Suça sürüklenen çocukların klasik yargılama sistemlerine dahil edil- mesi, çocuklar üzerinde sağlıklı gelişimini engelleyecek birçok olum- suz etkenle yüz yüze gelmesine neden olabilmektedir. Suç işleyen ço- cuğun da suç işlemesi ile mağdur olduğunu kabul ederek onları “suça

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1