Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı

2 Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Yargısal Denetimi: İlk Kararlar - İlk İzlenimler GİRİŞ 11.02.2017 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 6771 sayılı 1982 Anayasası’nın Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 09.07.2018’de yürürlüğe girmesi ile anayasal sistemimiz değişmiş ve Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (CBK) hukuk dün- yamıza girerek kısa zamanda birçok çalışmaya konu edilmiştir. 1 Anayasa’nın 148. maddesi uyarınca CBK’ları denetleme yetkisi Ana- yasa Mahkemesi’ne aittir. 2 Anayasa Mahkemesi’nin merakla beklenen ilk kararları 12.05.2020 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanmış ve bu ka- rarlarda doktrinde tartışılan birçok soruna henüz değinilmemiş olsa da bazı sorulara cevap verilmiştir. İnceleme konusu birinci karar, Anayasa Mahkemesi’nin 22.01.2020 tarih ve E.2018/125, K.2020/4 sayılı kararıdır. Bu karar, Yüksek As- keri Şuranın Kuruluş ve Görevleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin (8 numaralı Kararname), “ Yüksek Askeri Şuranın sekre- tarya hizmetlerini Cumhurbaşkanınca belirlenecek merci yürütür ” şeklindeki 6. maddesinde yer alan “... belirlenecek merci ...” ibaresinin Anayasa’nın 2. maddesine aykırı olduğu gerekçesiyle iptali talebine ilişkindir. İkinci karar, AnayasaMahkemesi’nin 23.01.2020 tarihve E.2019/31, K.2020/5 sayılı kararıdır ve bu kararda iki talep incelenmiştir. Birinci 1 Tüketici olmamakla birlikte CBK’larla ilgili çalışmalara şu örnekler verilebilir: Ar- tuk Ardıçoğlu, “Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi”, Ankara Barosu Dergisi , 2017/3, ss.20-51; Yavuz Atar, “Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Hukuki Rejimi ve Anayasallık Denetimi”, Anayasa Yargısı Dergisi , 2019-36/1, ss.241-259; Abdurrah- man Eren, “Anayasa Mahkemesinin Kanun Hükmünde Kararnamelere İlişkin İç- tihadı Doğrultusunda Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Değerlendirilmesi”, Anayasa Yargısı Dergisi , 2019-36/1, ss.1-72; Ozan Ergül, “Yeni Rejimin Kodları: Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri”, Güncel Hukuk, S.173, ss.30-32; Şeref İba, Ya- sin Söyler, “Yeni Hükümet Sisteminde Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Cum- hurbaşkanı Kararının Nitelik Farkı ve Hukuki Sonuçları”, Anayasa Yargısı Dergisi , 2019-36/1, ss.195-223; Yasin Söyler, Yeni Başkanlık Sisteminde Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2018; Tolga Şirin, “İşlemeyen Sistemlerin Fonksiyonel Olmayan Yanıtı: Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi”, Anayasa Hukuku Dergisi , Cilt.7, S.14, ss.289-356; Özen Ülgen, “Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri- nin Niteliği ve Türleri”, GSÜHFD , 2018/1, ss. 1-39; Turan Yıldırım, “İdarenin Ka- nuniliği İlkesi Bağlamında Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Anayasal Sınırı”, Anayasa Yargısı Dergisi , 2019-36/1, ss.293-314; Oktay Uygun, Egemen Esen (ed.), Cumhurbaşkanlığı İşlemleri Hukuki Niteliği, Normlar Hiyerarşisindeki Yeri ve Denetimi, On iki Levha Yayıncılık, İstanbul, 2020. 2 Ki bu husus dahi eleştiri konusu olmuştur. Bkz: Ali D. Ulusoy, Yeni Türk İdare Hukuku, Yetkin Yayınevi, Ankara, 2019, s.298.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1