Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

197 TBB Dergisi 2021 (152) Ayşe Kübra KARABULUT lan taşınmaz maldan artan kısmı yararlanmaya elverişli bir durumda değil ise, kamulaştırma işlemine karşı idari yargıda dava açılmayan hallerde mal sahibinin en geç kamulaştırma kararının tebliğinden itibaren otuz gün içinde yazılı başvurusu üzerine, bu kısmın da kamulaştırılması zorunludur”. Mad- de düzenlemesine göre taşınmazın kalan kısmının yararlanmaya elve- rişli olmaması halinde bu kısmın da kamulaştırılması gerekmektedir. Her ne kadar idare hukuku alanına giren bir cebri alımdan bahsetsek de aslında burada da taşınmazın ekonomik bütünlüğünün ve faydası- nın göz önüne alındığını söyleyebiliriz. Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu 35 , Tarafından Ticari ve İktisa- di Bütünlük Oluşturan Mahcuzların Satışına İlişkin Yönetmelik 36 ’de, “ 4389 sayılı Bankalar Kanunu’nun 15. maddesinin 7 numaralı fıkrasının (a) bendi hükümleri çerçevesinde ticari ve iktisadi bütünlüğün oluşturulması ile satışına ilişkin usul ve esasların belirlenmesi” amacından bahseder. Bu Yönetmelik’te bahsedilen satış, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’a tâbidir. İcra ve İflâs Kanunu kapsamına gir- memekle beraber Yönetmeliğin 4. maddesinde ticari ve iktisadi bütün- lük kavramı tanımlanmıştır. Buna göre , “Bir veya birden fazla gerçek veya tüzel kişiye ait olan 6183 sayılı Kanun hükümleri uyarınca haczedilen aktif değerler ile lisans, ruhsat ve imtiyaz sözleşmeleri ile 3984 sayılı Kanunun ge- çici 6. maddesi hükmü kapsamında geçici veya daimi frekans ve kanal kullanı- mından doğan haklar ve bu mal, hak ve/veya varlıkların fer’i veya mütemmim cüzü niteliğindeki sözleşmeler ile bu sözleşmelerden doğan ancak başlı başına iktisadi değeri olmayanlar da dahil olmak üzere diğer tüm mal, hak ve/veya varlıkların tamamı veya bir kısmı ticari ve iktisadi bütünlüğün kapsamın- dadır.” TMSF’nin yaptığı satışlara ilişkin ilan ve kararlarda “ticari ve ekonomik bütünlük” kavramına oldukça fazla yer verilmiştir. Ayrıca 35 “TMSF, mevduatların ve katılım fonlarının sigortalanmasına yetkili kamu tüzel kişiliğini haiz bir kurumdur. Mevduat ve katılım bankalarının faaliyet izinleri- nin kaldırılması durumunda hak sahiplerine yapılacak gerekli ödemelerin garan- ti edilmesini sağlar.”, www.makaleler.com, erişim tarihi: 26.04.2020; TMSF’nin görevlerinden bir kısmı Bankacılık Kanunu m. 63 kapsamında şu şekilde belir- tilmiştir: “Kredi kuruluşları nezdlerindeki tasarruf mevduatı ve gerçek kişilere ait katılım fonları, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından sigorta edilir… Faaliyet izni kaldırılan kredi kuruluşları nezdinde bulunan ve doğruluğu hiçbir şüpheye yer vermeyecek şekilde kanıtlanan mevduat ve katılım fonunun sigorta kapsamındaki kısmı, Fon kaynaklarından ödenir”. Mevzuat için bkz. 5411 sayılı Bankacılık Kanunu, R.G., T. 01.11.2005, sa. 25983-Mükerer. 36 Bu yönetmelik için bkz. R.G., T. 21.11.2006, sa. 26353.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1