Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

229 TBB Dergisi 2021 (152) Ramazan TURAN İflasın açılmasıyla birlikte iflas masasına giren mallar üzerindeki tasarruf yetkisi, iflas masasına geçer. Masa adına bu yetkiyi ise iflas idaresi kullanır (İİK m. 226/1). Dolayısıyla iflas idaresi, iflas masası- nın kanuni temsilcisidir. TTK m. 636/5 atfıyla 534/1 hükmüne göre, iflas halinde tasfiye, iflas idaresi tarafından yapılır. Aynı şekilde iflas durumunda, diğer organların yetkileri de şirketin ancak iflas idaresi tarafından temsil edilmediği hususlara özgülenir. Bu nedenle iflasın açılmasından sonra ek ödeme yükümlülüğünün ifasını talep yetkisi de müdürlerden iflas idaresine geçer. 5. Kayyım Şirket tüzel kişisinin malvarlığının yönetimi için varlığı zorunlu olan organın veya organların eksikliğinde kayyım 28 atanması olanak- lıdır. Özellikle limited şirketlerde malvarlığının yönetimi müdüre veya müdürler kuruluna ait olduğundan, çalışamaması veya bir menfaat uyuşmazlığının gerekli kılması durumunda kayyım atanabilir. Kay- yım mahkeme tarafından re’sen veya kanun gereği görevlendirilir. 29 Kayyım, limited şirkette şartların doğurduğu organdır. 30 Limited şirkete kayyımatanması durumunda, eğer kayyımın görev süresi içerisinde ek ödeme yükümlülüğü talebi için şartlar hâsıl olursa, kayyım da ek ödeme yükümlülüğünün ifasını talep edebilir. Bunun- la birlikte kayyımın bu talepte bulunabilmesi için mahkeme kararının uygun olması gerekir. Aksi halde kayyımın mahkemeden bu konuda yetki talep etmesi şarttır. Sermaye ortaklıklarının kayyım atanması- nın söz konusu olduğu durumlara örnek olarak iflasın ertelenmesi ve organ eksikliğini verebiliriz. Bunun gibi mahkeme tarafından kayyım atanması durumunda, kayyımın yetkisi belirlenirken, ek ödeme yü- kümlülüklerini talep yetkisinin de belirtilmesi uygun olacaktır. 31 28 Kayyımlık, esasen medeni hukuka özgü bir kurumdur. Nitekim kanun koyucu, TMK 426 vd. maddelerinde düzenlemiştir. TMK m. 427/b. 4’e göre, bir tüzel kişi gerekli organlardan yoksun kalmış ve yönetimi başka yolla sağlanamamışsa o tüzel kişi için organın faaliyetlerini yürütmek üzere bir kayyım atanır. Kanunda tüzel kişi denildiği için tüm özel hukuk tüzel kişileri bakımından kayyımlık kabul edilir. Kayyımlık hususunda ayrıntılı bilgi için bkz. Mustafa Dural/Tufan Öğüz/ Mustafa Alper Gümüş, Türk Özel Hukuku, Cilt III, Aile Hukuku, Filiz Kitabevi, Beşinci Basıdan Tıpkı Altıncı Bası, İstanbul, 2012, s. 424 vd. 29 Tekinalp, s. 216, Nr. 11-11. 30 Tekinalp, s. 584, Nr. 22-01. 31 Ayrıntılı bilgi için bkz. Karakılıç, s. 125-126.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1