Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı
277 TBB Dergisi 2021 (152) Hacı KARA “Hukuk Muhakemeleri Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” 56 59 uncu maddesi ile ile TKHK’ya 73/A maddesi eklenmiştir. Bu yeni maddeyle tüketici davaları açısından zo- runlu dava şartı olarak arabuluculuk getirilmiştir. TKHK 73/A mad- desine göre “Tüketici mahkemelerinde görülen uyuşmazlıklarda dava açılmadan önce arabulucuya başvurulmuş olması dava şartıdır. Şu ka- dar ki, aşağıda belirtilen hususlarda dava şartı olarak arabuluculuğa ilişkin hükümler uygulanmaz: a) Tüketici hakem heyetinin görevi kapsamında olan uyuşmazlıklar b) Tüketici hakem heyeti kararlarına yapılan itirazlar c) 73 üncü maddenin altıncı fıkrasında belirtilen davalar 57 ç) 74 üncü maddede belirtilen davalar 58 dosya kapsamına göre, davacının doğumunu yaptıran ve hamileliğini takip eden doktorun, davalıya Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin Zorunlu Mali Sorum- luluk Sigorta Poliçesi ile sigortalandığı, zarara neden olduğu iddia edilen dok- torun mesleki faaliyeti nedeni ile sigorta yaptırdığı, tüketici olmadığı, davacılar ile davalı arasında yapılmış bir sözleşmenin de bulunmadığı, davada [TTK’nın] sigorta hukukuna ilişkin maddelerinin uygulanması gerektiği gerekçesiyle, dava- nın usulden reddine, yasal sürede talep hâlinde ... Asliye Ticaret Mahkemesi’ne gönderilmesine karar verilmesi yerindedir...”. www.kazanci.com.tr, Erişim tarihi: 19.08.2020. 56 22.7.2020 tarih ve 7251 sayılı Kanun, 28.07.2020 tarih ve 31199 sayılı RG’de yayım- lanarak yürürlüğe girmiştir. 57 TKHK m. 73/6: Tüketici örgütleri, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile Bakanlık; haksız ticari uygulamalar ve ticari reklamlara ilişkin hükümler dışında, genel ola- rak tüketicileri ilgilendiren ve bu Kanuna aykırı bir durumun doğma tehlikesi olan hâllerde bunun önlenmesine veya durdurulmasına ilişkin ihtiyati tedbir ka- rarı alınması veya hukuka aykırı durumun tespiti, önlenmesi veya durdurulması amacıyla tüketici mahkemelerinde dava açabilir. 58 TKHK m. 74: (1) Satışa sunulan bir seri malın ayıplı olduğunun tespiti, üretiminin veya satışının durdurulması, ayıbın ortadan kaldırılması ve satış amacıyla elinde bulunduranlardan toplatılması için Bakanlık, tüketiciler veya tüketici örgütleri dava açabilir. (2) Satışa sunulan seri malın ayıplı olduğunun mahkeme kararı ile tespit edilmesi hâlinde, mahkeme ayıbın niteliğine göre malın satışını geçici ola- rak durdurma veya ayıbı giderme kararları verebilir. Üretici veya ithalatçı mahke- me kararının tebliğ tarihinden itibaren en geç üç ay içinde malın ayıbını ortadan kaldırmakla yükümlüdür. Malın ayıbının ortadan kalkmasının imkânsız olması hâlinde mal, üretici veya ithalatçı tarafından toplanır veya toplattırılır. Toplatılan mallar taşıdıkları risklere göre kısmen veya tamamen imha edilir veya ettirilir. İmha edilen malla ilgili tüketicinin dava ve tazminat hakları saklıdır. (3) Satışa sunulan bir seri malın, tüketicinin güvenliğini tehlikeye sokan bir ayıp taşıması durumunda Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun hükümleri saklıdır.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1