Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

308 Atık Sektöründe Rekabet Hukuku Dinamikleri: Elektrikli ve Elektronik Atık Yönetimi Özelinde ... zuatının oluşumunu zorunlu kıldığı Koordinasyon Merkezi, yetkilen- dirilmiş kuruluş gibi kurumsal yapılanma ve organizasyonlar; rekabet karşıtı anlaşma, uyumlu eylem ve müstakil bilgi paylaşımına ( stand- alone information exchange ) zemin teşkil edebilmektedir. Hal böyle iken, mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerin ifasında, 4 rekabet kurallarının esnetilip esnetilemeyeceği veya çevre mevzuatı ile rekabet mevzuatının çelişkili olup olmadığı soruları akla gelmektedir. Çünkü idari yönden birçok düzenlemeye uyma mecbu- riyeti altında bulunan teşebbüsler için, çoğu zaman iktisadi analiz ge- rektiren rekabet kurallarına uyumun ne derecede gerçekleştiğini kes- tirmek güç olabilmektedir. Bunun yanı sıra, çevre mevzuatına uygun hareket etmenin rekabet kurallarını zaruri olarak ihlâl edip etmeyeceği ihtimali de gündeme gelmektedir. Ancak çevre ve rekabet politikaları, farklı yönlerden dahi olsa, toplumsal refahı artırma amacı güttüğün- den; birbirleriyle çelişmek şöyle dursun, temel hedefleri itibariyle bir- birlerini tamamlamaktadırlar. Ayrıca çevre politikacıları da rekabeti gereksiz yere kısıtlayacak politikalar uygulamayı tercih etmeyecekler- dir. 5 Dolayısıyla, çevre mevzuatında yer alan yükümlülüklerin yerine getirilmesinde, aynı zamanda rekabetin korunması amacına hizmet eden kurallara uyulmasının beklenmesi de doğaldır. Nitekim çevrenin ve çevresel sağlığın korunmasına yönelik faaliyetlerin rekabetçi şartlar altında gerçekleştirilmesi, 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un (“RKHK”) amaç ve kapsamına uygun olarak atık sektö- ründeki mal ve hizmet piyasalarında rekabetin korunması amacının yanı sıra sürdürülebilir kalkınma hedefine de hizmet etmektedir. 6 So- nuç olarak, çevre mevzuatından - özel olarak elektrikli ve elektronik atıkların yönetimine ilişkin mevzuattan - kaynaklanan yükümlülük- lerin yerine getirilmesinde, rekabet kurallarına uygunluk halihazırda RKHK’nın bir gereğidir. 7 4 İşbu çalışma kapsamında çevre mevzuatı söz konusudur. 5 OECD, “Environmental Regulation and Competition”, Policy Roundtables 2006, s. 19. 6 Evrim Özgül Kazak, “Atık Yönetimi Piyasalarında Rekabet Politikası, Çevresel Anlaşma ve Düzenlemeler”, Rekabet Kurumu Lisansüstü Tez Serisi, Ankara 2010, No. 104, s.1. 7 RKHK 2. maddesine göre; Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde mal ve hizmet piyasalarında faaliyet gösteren ya da bu piyasaları etkileyen her türlü teşebbüsün aralarında yaptığı rekabeti engelleyici, bozucu ve kısıtlayıcı anlaşma, uygulama ve kararlar ile piyasaya hâkim olan teşebbüslerin bu hâkimiyetlerini kötüye kul-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1