Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı
309 TBB Dergisi 2021 (152) Hakan ARSLANBAY Üç bölümden oluşan bu çalışmanın ilk bölümünde; AEEElerin yö- netim sürecinde önem arz eden kavramlar irdelenecek ve süreçte ak- tif rol oynayan aktörlerin yükümlülüklerinden söz edilecektir. İkinci bölümde ise, AEEE yönetimi sürecindeki aktörlerin yükümlülükleri- nin rekabet hukukundaki karşılıklarına değinilecektir. Üçüncü ve son bölümde ise, ülkemizde gelişmekte olan AEEElerin yönetimi sürecine ilişkin rekabet hukuku kavramları ile AEEE yönetimi uygulamalarının rekabet hukuku bağlamındaki değerlendirmelerine yer verilecektir. I. Genel Olarak AEEElerin Yönetim Süreci 8 AEEElerin yönetimine ilişkin rekabet hukuku dinamiklerinin iza- hından önce, AEEE yönetim sürecinin ana hatlarıyla nasıl işlediğinin ortaya konmasında fayda vardır. AEEE yönetiminin genel amacından bahsedilerek kavramların açıklanması ve yönetim sürecinde rol oy- nayan aktörlerin görevlerinin kapsamının belirtilmesi, ileride rekabet perspektifinden yapılacak analizin temelini teşkil etmektedir. Bu min- valde kısaca değinmek gerekirse, AEEE yönetimi; üretici ve yetkilen- dirilmiş kuruluşların, tüketicilerden gelen AEEEleri, dağıtıcı ve beledi- yeler aracılığıyla Atık Getirme Merkezlerine (“AGMler”), çevre lisanslı işleme tesislerine (“AEEE işleme tesisleri”) veya AEEE işleme tesisleri ya da üretici veya yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından işletilen ak- tarma merkezleri gibi diğer toplama sistemlerine nakliye etmesini, böylelikle söz konusu tesis ve sistemlerde AEEElerin geri dönüşüm ve kazanım yoluyla tekrar kullanımı sağlamayı, atıkların bertaraf edilme- si durumunda ise çevre ve insan sağlığını korumayı amaçlamaktadır. lanmaları ve rekabeti önemli ölçüde azaltacak birleşme ve devralma niteliğinde- ki her türlü hukukî işlem ve davranışlar, rekabetin korunmasına yönelik tedbir, tespit, düzenleme ve denetlemeye ilişkin işlemler RKHK kapsamına girmektedir. Burada Kanunun uygulama alanı yönünden sektör odaklı olarak herhangi bir kı- sıtlama getirilmemiştir. Ancak regüle piyasalar yönünden RKHK hükümleri çer- çeve düzenleme niteliğine sahip olabilmektedir. Fakat bu durum, RKHK’nın sek- törlere uygulanmasına engel değildir. Rekabet Kurulu, gerekli gördüğü takdirde ilgili regüle piyasanın dinamikleri ve serbest piyasa düzeninin rekabetçi ortamda temini amacıyla birtakım düzenlemeler yapabilir. Bkz. Metin Topçuoğlu (2001a), “Rekabeti Kısıtlayan Teşebbüsler Arası İşbirliği Davranışları ve Hukuki Sonuçla- rı”, Rekabet Kurumu Lisansüstü Tez Serisi, Ankara 2001, No. 7, s.150, 151. 8 Atık sektörü, atık yönetimi ve atıklara ilişkin ifadeler işbu makale kapsamında yalnızca elektrikli ve elektronik atık yönetim sürecini kapsamakta olup, kapsam ve niteliklerine uygun düştüğü ölçüde diğer atık yönetim sistemlerine de atıfta bulunmaktadır.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1