Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

314 Atık Sektöründe Rekabet Hukuku Dinamikleri: Elektrikli ve Elektronik Atık Yönetimi Özelinde ... söz konusu ise, bu durumda bir yönetim gideri kalemi olarak nakliye maliyeti üretici üzerinde olacaktır. AEEE Yönetmeliği’nin yürürlüğe girmesinden önce piyasaya sürülen evsel olmayan AEEElerin nakliye maliyeti, tüketici ile üretici arasında aksine anlaşma olmadıkça tüketici üzerinde olacaktır. Bu kapsamda yürütülecek tüm nakliye süreçleri, AEEE Yönetmeliği’nin 24. maddesi uyarınca taşıma lisansına sahip araçlarla gerçekleştirilmek durumundadır. Sektörün sağlıklı işleyişinin sağlanması noktasında halihazırda birtakım sıkıntılar mevcuttur. Öncelikle, yukarıda da ifade edildiği üzere, ülke genelinde belediyelerin yeterince AGM kurmamış olma- sı, AEEElerin tüketici tarafından ulaştırılabileceği toplama kanalları- nı önemli ölçüde sınırlamaktadır. Tüketicilerin, dağıtıcılar haricinde büyük miktarlarda AEEE teslim edebileceği AGMlerin sayıca çok az olması, hedeflere ulaşılması yolunda ciddi bir sorun olarak değerlen- dirilmektedir. İkinci sıkıntı ise, ülkemizde Koordinasyon Merkezi’nin henüz oluşturulmamış ve faaliyete geçmemiş olmasıdır. Henüz ku- rulmamış olsa da; ileride ayrıntılı olarak bahsedileceği üzere, Koordi- nasyon Merkezi vasıtasıyla rekabeti kısıtlayıcı davranışların meydana gelmesi mümkündür. Bu sebeple, Koordinasyon Merkezi kavramına ve bunun çalışma kapsamında rekabet hukuku çerçevesinde sonuç doğurabilecek yükümlülüklerine kısaca değinmek gerekmektedir. AEEE Yönetmeliği’nin 17. maddesine göre; Koordinasyon Merkezi, yetkilendirilmiş kuruluşların ve herhangi bir yetkilendirilmiş kuruluş bünyesinde bulunmayan atık toplama faaliyeti gösteren üreticilerin, Bakanlık ve yerel yönetimlerle olan koordinasyonlarının sağlanması amacıyla, kâr amacı gütmeyen ortak bir organizasyondur. Özellikle AEEE toplama hedeflerinin bilinebilir olması ve bu hedeflere ulaşıl- ması amacıyla, Koordinasyon Merkezi’nin, toplanan evsel AEEElerin üreticilerin pazar paylarına göre paylaştırılması noktasında önemli bir yükümlülüğü mevcuttur. Bunun haricinde Koordinasyon Merkezi’nin bir diğer önemli yükümlülüğü; her yıl piyasaya sürülen, ihraç edilen, yeniden kullanılan, geri dönüştürülen ve geri kazanılan AEEE mik- tarları ve oranları hakkında Bakanlık’a rapor sunmaktır. Bu yüküm- lülüklerle; üreticilerin pazar payları dikkate alınarak AEEE toplama yükümlülüklerinin hesaplanması ve AEEElerin piyasaya sürümü, ihracat rakamları, yeniden kullanım, geri dönüşüm ve geri kazanım miktar ve oranları hakkında Bakanlık’a bilgi verilmesi amaçlanmıştır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1