Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

315 TBB Dergisi 2021 (152) Hakan ARSLANBAY Sonuç olarak, yukarıda verilen bilgiler doğrultusunda AEEE yöne- timi süreci şu şekilde özetlenebilir: Öncelikle AEEE Yönetmeliği’nde yer alan kategorilere ait atıklar; tüketiciler tarafından, eve teslimat ya- pan veya fiziki satış ya da servis noktasında atık ürünü kabul eden da- ğıtıcılara, bir başka deyişle distribütörlere, bayilere, üretici servisleri- ne, tekno-marketlere ve sair mağazalara teslim edilir. Tüketici, isterse atığını belediyelerin kurmuş olduğu AGMlere de getirebilir. Bu nokta- dan sonra dağıtıcıdan veya belediyenin atık toplama merkezlerinden AEEE işleme tesislerine yapılacak olan nakliye giderleri üreticiler veya bünyesinde yer aldığı yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından karşılan- malıdır. Nakliye maliyetleri karşılanan atık miktarı bakımından, AEEE Yönetmeliği’nde öngörülen sisteme göre kg/kişi-yıl cinsinden hesap- lanacak hedeflerin tutturulup tutturulmadığı önem arz etmektedir. Bunun için öncelikle, üretici ve yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından, Koordinasyon Merkezi’ne beyanda bulunulması, bu beyanlara istina- den üreticilerin pazar payının hesaplanmasıyla her bir üretici ve yet- kilendirilmiş kuruluşun ilgili kategorideki atık toplama hedefi, daha doğru bir ifadeyle üretici ve yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından maliyeti karşılanması gereken asgari hedef atık miktarı tespit edilmek- tedir. Bu hedeflerin karşılanmaması durumunda ise; ilgili üretici ve yetkilendirilmiş kuruluşlar aleyhinde 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 20/r hükmü uyarınca idari para cezasına hükmedilebilmektedir. II. AEEE Yönetimi Sürecinde Rekabet Hukukunun Yeri AEEE yönetimi sürecindeki kavram ve yukarıda sözü edilen yü- kümlülüklerin, rekabet hukukunda ne şekilde değerlendirileceği, bu kavram ve yükümlülüklerin rekabet hukukundaki karşılıklarının tes- pit edilmesini gerektirmektedir. Bu noktada özellikle; üretici, dağıtıcı, yetkilendirilmiş kuruluş, AEEE işleme tesisi gibi kavramların rekabet hukukundaki yeri incelenmeli ve AEEE yönetimindeki aktörlerin yü- kümlülükleri rekabet perspektifinden ele alınmalıdır. A. Rekabet Hukuku Bakımından Üretici, Dağıtıcı, Yetkilendirilmiş Kuruluş ve Koordinasyon Merkezi Kavramlarının Niteliği RKHK, teşebbüslerin mal ve hizmet piyasalarındaki rekabeti kısıt- layabilecek pazar davranışları ile piyasada hâkim durumda bulunan

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1