Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı
318 Atık Sektöründe Rekabet Hukuku Dinamikleri: Elektrikli ve Elektronik Atık Yönetimi Özelinde ... Birlik üyelerinin bir araya gelerek oluşturdukları; amaçlarını gerçek- leştirmeye yardımcı olacak her tür oluşum teşebbüs birliği olarak ka- bul edilmelidir. 27 Teşebbüs birliği için de kâr amacı gütme zorunlulu- ğunun bulunmadığı, Kurul’un Konya Sarrafar ve Kuyumcular Derneği kararında ifade edilmiştir. 28 AEEE yönetimi sürecindeki oyuncuların teşebbüs veya teşebbüs birliği niteliği taşıyıp taşımadığı, yukarıda verilen bilgilere göre irde- lenmelidir. AEEE Yönetmeliği sistematiğinde üretici olarak adlandı- rılan teşebbüsler, rekabet hukuku literatürü ve uygulamasında daha geniş kapsamda ele alınmaktadır. Yukarıda dar anlamda üretici olarak ifade edilen ve bir ürünü (veya hizmeti) doğrudan üreten teşebbüsler, rekabet hukuku anlamında üretici olarak adlandırılmaktadır. Bunun dışında; yurt dışından ürün ithal eden ithalatçılar ile üretimi yurt için- de gerçekleştirilen ürünleri bölge veya ülke çapında dağıtan münhasır olan veya olmayan distribütörler de AEEE Yönetmeliği kapsamında- ki üretici tanımına dâhil olmaktadır. Böyle bir ayrım, AEEE yönetim sürecinde aynı isim altında adlandırılan oyuncuların rekabet hukuku yönünden aralarındaki dikey ilişkiyi göstermesi açısından dikkat çeki- cidir. AEEE Yönetmeliği’nin üretici olarak tanımladığı aktörlerin, ilgili AEEE pazarındaki ürünlerin üretim, dağıtım, satım ve ithalatı bakı- mından ekonomik faaliyetlerde bulunduğuna kuşku yoktur. Bununla beraber üreticilerin; bu faaliyetlerle, AEEE Yönetmeliği kapsamında- ki atıkların işleme tesisine nakliye maliyeti ile geri dönüşüm, kaza- nım ve bertaraf maliyetlerini karşılama ve hedeflerin yakalanmasını sağlama yükümlülükleri arasında kâr elde etme amacı bakımından fark vardır. Her ne kadar AEEE Yönetmeliği’nde üreticilerin, AEEE Yönetmeliği’nden kaynaklanan yükümlülüklerini yerine getirmelerin- de kâr amacı güdüp güdemeyeceğine dair açık bir hüküm bulunmasa da; AEEE Yönetmeliği’nin 4. maddesinin (ş) bendi ile 22. maddesi- nin birinci fıkrası dikkate alındığında, yetkilendirilmiş kuruluş ve 17. maddede yer alan Koordinasyon Merkezi’ne ilişkin hüküm üzerinden yapılan yollama ile üreticilerin de bağımsız olarak 29 gösterdiği AEEE 27 Metin Topçuoğlu, 2001b, s. 144, 145. 28 14.02.2013 tarih ve 13-10/152-75 sayılı Kurul Kararı; ayrıca bkz. 16.12.2010 tarih ve 10-78/1616-620 sayılı Kurul Kararı. 29 Burada bağımsız ifadesinden maksat, ekonomik bağımsızlık değildir. AEEE Yö- netmeliği kapsamında, yetkilendirilmiş kuruluş organizasyonunda yer almadan
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1