Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

319 TBB Dergisi 2021 (152) Hakan ARSLANBAY yönetim faaliyetleri bakımından kâr amacı güdemeyeceği sonucuna varılmalıdır. Bu bilgilere göre; üreticilerin kâr amacı güttükleri faaliyetler ile gütmelerinin mevzuat tarafından yasaklandığı faaliyetlerin rekabet hukuku bağlamında nitelikleri tespit edilecek olursa, her iki durumda da teşebbüs sıfatını taşıdıklarına şüphe yoktur. Zira kâr amacı güdüp gütmemek teşebbüs niteliğinin belirleyici unsuru değildir. Ayrıca atık yönetimi hizmetinin kamu hizmeti niteliğinde olması, söz konusu hiz- metin teşebbüs kavramı bağlamında ekonomik değer taşıdığı gerçeği- ni değiştirmemektedir. AEEE yönetiminde, üreticilerden başka teşebbüs niteliğinin irde- lenmesi gereken bir diğer kavram ise dağıtıcı kavramıdır. Yukarıda da belirtildiği üzere, AEEE yönetimi özelinde dağıtıcı kavramı; rekabet hukukundaki distribütörlerin yanı sıra, alt pazarda faaliyet gösteren satış ve servis bayilerini, ürünlerin son kullanıcıya arz edildiği süper- market, tekno-market ve sair mağaza gibi perakende satış noktalarını ifade etmektedir. Dahası, AEEE Yönetmeliği’nde yer alan dağıtıcı tanı- mı kapsamına ve 10. maddedeki dağıtıcı yükümlülüklerine bakıldığın- da; mesafeli satış sözleşmesiyle satış ve eve teslimat yapan, bir başka deyişle çevrimiçi platformlar aracılığıyla ürün satışı gerçekleştiren pe- rakende mağazaların da dağıtıcı kavramına dâhil olduğu anlaşılmak- tadır. Üretici kavramında olduğu gibi, dağıtıcı kavramı da rekabet hu- kuku perspektifinden kendi içinde dikey ilişki ihtiva eden bir kapsama sahip bulunmaktadır. Üreticiler açısından olduğu gibi, dağıtıcılar açı- sından da kâr amacı güdüp güdülmemesi yönünden açık bir hüküm bulunmaması karşısında, kavrama dâhil olan teşebbüslerin atık yöne- timinin kamu hizmeti niteliğinden kaynaklı olarak kâr amacı güderek faaliyet gösteremeyeceği düşünülmektedir. Yine de bu unsur teşebbüs niteliği yönünden belirleyici nitelikte olmadığından, dağıtıcılar da kavrama dâhil olan tüm tacirler bakımından teşebbüs niteliğindedir. Yetkilendirilmiş kuruluşlar, üreticilerin AEEE yönetimine ilişkin yükümlülüklerini ortak bir çatı altında yerine getirdiği organizas- yonları ifade etmektedir. Dolayısıyla yetkilendirilmiş kuruluşların, üreticilerin oluşturduğu bir üst organizasyon olduğu görülmektedir. atık toplama hedeflerinin sağlanması kastedilmektedir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1