Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı
321 TBB Dergisi 2021 (152) Hakan ARSLANBAY pazar tanımları ürün ve coğrafi pazar olarak ikiye ayrılmaktadır. Buna göre; somut bir olayda rekabet analizi yapılırken, ilgili ürün ve coğrafi pazarın kesişim kümesi incelenmektedir. 31 Böylelikle rekabet koşulla- rının hangi uzayda gerçekleştiği ve teşebbüsler arası rekabetin sınırla- rının ne olduğu tespit edilir. AEEE yönetiminde, teknik bakımdan birçok kategoriye ve mevzu- at bakımından birçok bölgeye ayrılan bir süreç söz konusudur. Dola- yısıyla her bir ürün ve coğrafi pazarın, İlgili Pazar Kılavuzu’ndaki pa- rametrelerden başka, kategorik ve yasal sınırlar çizilerek belirlenmesi gerekmektedir. B. I. İlgili Ürün Pazarı İlgili Pazar Kılavuzu’nda ilgili ürün pazarının tespiti için 1997/1 sayılı Tebliğ’e atıfla; tüketicinin gözünde fiyatı, kullanım amaçları ve nitelikleri bakımından aynı sayılan mal veya hizmetlerden oluşan pazarın dikkate alınacağı; tespit edilen pazarı etkileyebilecek diğer unsurların da değerlendirileceği ifade edilmektedir. Talep ve arz ika- meleri bakımından elektrikli ve elektronik eşyalara ilişkin pazarlar ve alt kırılımları değişiklik gösterebilecekse de atık toplama sektörü bakımından mevzuatta belirlenen kategorilerin yol gösterici olacağı söylenebilir. Dolayısıyla öncelikle, üreticilerin altı kategoride topla- ma yükümlülüğünün ve on kategoride geri dönüşüm ve geri kaza- nım hedefinin bulunduğunu göz önüne almak gerekir. Keza üretici ve yetkilendirilmiş kuruluşların, topladıkları AEEEleri Koordinasyon Merkezi’ne bildirme yükümlülüğü; Koordinasyon Merkezi’nin ise toplanan AEEElerin üreticilerin pazar payları oranında paylaştırılma- sını sağlama yükümlülüğü bulunmaktadır. Bu durumda Koordinas- yon Merkezi çatısı altında oluşabilecek rakip teşebbüsler arası pazar paylarına ilişkin bilgi değişimi riski bakımından ilgili ürün pazarını mevzuat ile belirlenen kategorilere göre değerlendirmek gerekebile- cektir. Aşağıda da bahsedileceği üzere, Kurul TÜBİSAD kararında 32 pazarı her ne kadar “AEEE toplama pazarı” olarak değerlendirse de; 31 Bununla beraber Rekabet Kurulu birçok kararında, ilgili pazar tespitinin inceleme sonucunu değiştirmeyecek olması nedeniyle pazar tanımına gerek olmadığını ifa- de etmiştir. 32 09.082017 tarih ve 17-26/394-173 sayılı Kurul Kararı.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1