Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı
323 TBB Dergisi 2021 (152) Hakan ARSLANBAY Yetkilendirilmiş kuruluş çatısı altında rakip üreticilerin bir araya geldiği oluşumlar için hazırlanan üyelik sözleşmelerinemenfi tespit ve- rilmesi/muafiyet tanınması amacıyla Rekabet Kurumu’na (“Kurum”) yapılan başvuruların incelendiği ELELAY 33 ve ELDAY 34 kararlarında ise, Kurul herhangi bir pazar tanımı yapmamıştır. Bununla birlikte her ne kadar elektrikli ve elektronik atık yönetimine ilişkin olmasa da; ben- zer bir atık yönetim sürecini ilgilendirdiğinden, Kurul’un AKÜDER-I kararı, 35 ÇEVKO kararı 36 ve LASDER-I 37 ve LASDER-II 38 kararlarına da atıfta bulunmak gerekir. Kurul, AKÜDER-I kararında, soruşturma ko- nusu faaliyetlerin atık akülerin toplanması ve bunların işlenerek geri kazanılması olduğunu belirtmiştir. Kurul’a göre faaliyet alanları ken- di içinde ayrı pazarlar olarak nitelenmesi mümkün ise de faaliyetlerin bütünleşik bir sistemin farklı aşamaları olduğundan hareketle ilgili pazarı “atık akümülatör pazarı” olarak tanımlamıştır. 39 Atık ambalaj sektöründe faaliyet gösteren teşebbüsler hakkında verilen ÇEVKO ka- rarı ise, ambalaj atık yönetim sisteminin bütünleşik entegrasyonu için- de pazarın nasıl tespit edildiğini gösteren bir karardır. Kurul ÇEVKO kararında, ambalaj atıklarının toplanması ve geri dönüştürülmesi faa- liyetinin üç aşamadan oluştuğunu; bunların ambalajların toplanması, toplanan ambalajların ayrıştırılması ve ayrıştırılan ambalajlardan elde edilen atıklardan yeni üretimin sağlanması amacıyla geri dönüşüm aşaması olduğunu belirtmiştir. Kurul’a göre, ambalajların geri dönü- şümü hizmeti daha yüksek yatırım ve özel know-how gerektirmesi ve nitelik itibarıyla toplama ve ayrıştırma faaliyetlerinden farklılık arz et- tiği için ayrı bir pazar teşkil etmektedir. Aynı kararda yer verilen bir diğer pazar tanımı ise “yetkilendirilmiş kuruluş hizmetleri pazarı”dır. Buna göre bütünleşik faaliyetlerden bir kısmının ayrı bir pazar olarak nitelendirilmesi gereken hallerde, yetkilendirilmiş kuruluş tarafından mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmesi amacıy- la yürütülen faaliyetler ortak bir çatı altında “yetkilendirilmiş kuru- 33 11.07.2013 tarih ve 13-44/554-248 sayılı Kurul Kararı. 34 28.07.2015 tarih ve 15-32/462-144 sayılı Kurul Kararı. 35 20.05.2008 tarih ve 08-34/456-161 sayılı Kurul Kararı. 36 11.11.2009 tarih ve 09-54/1298-329 sayılı Kurul Kararı. 37 27.10.2010 tarih ve 10-67/1422-538 sayılı Kurul Kararı. 38 27.04.2017 tarih ve 17-14/196-82 sayılı Kurul Kararı. 39 Kurul aynı kararda, atık akülerin işlenmesi ile elde edilen kurşunun akü üretimi- nin ana girdisi olması sebebiyle akü pazarını etkilenen pazar olarak tanımlamıştır.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1