Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

325 TBB Dergisi 2021 (152) Hakan ARSLANBAY Yukarıda verilen ilgili ürün pazarını doğrudan ilgilendirdiği için, coğrafi pazar tespitinde ürün pazarına ilişkin bulgulara bağlı kalmak gerekir. Bir diğer deyişle, tespit edilen ilgili ürünün (veya hizmetin) hangi coğrafi alanda, komşu alanlardan homojen olarak ayrıştığının tespit edilmesi gerekir. Burada nitelenen ürün pazarına göre coğrafi pazar da değişeceğinden, hangi ürün/hizmet pazarları bakımından hangi bölgenin coğrafi pazar teşkil ettiği anlaşılabilir. Buna göre, Kurul ÇEVKO kararında; “yetkilendirilmiş kuruluş hizmetleri pazarı”ndaki faaliyetlerin ülke çapında gerçekleştirildiği, bunun yetkilendirilmiş kuruluşun mevzuattan kaynaklanan bir yükümlülüğü olduğu ve bu yükümlülük bakımından bölge ayrımının önem arz etmediğinden ha- reketle ilgili coğrafi pazarı “Türkiye” olarak tespit etmiştir. Zira çeşitli atık toplama sektörlerine ilişkin yukarıda verilen kararlarda, ilgili coğ- rafi pazarın aynı gerekçeyle “Türkiye” olarak tespit edildiği anlaşıl- maktadır. Bunun dışında ÇEVKO kararında, sistemin bütünleşik faaliyetleri arasında niteliği, yüksek yatırım ve özel know-how gerektirmeyen, bu sebeple de aynı ürün pazarında yer alan “ambalaj atıklarının toplan- ması ve ayrıştırılması hizmetleri pazarı” açısından, İzmir Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde gerçekleşen faaliyetler masaya yatırıldı- ğından ilgili coğrafi pazar “İzmir ili” olarak tanımlanmıştır. AEEE yö- netimi bakımından da aynı bölgesel pazar tanımlamasının yapılması mümkündür. Zira sistemin işleyişinde, belediyelerce kurulan AGMler önemli bir toplama kanalı teşkil ettiğinden, ilgili ürün pazarının faali- yetlerine uygun düştüğü ölçüde, ilgili belediyenin 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 5. ve devamı maddelerince tespit olunacak belediye sınır- larına göre bir pazar tanımı mümkün olacaktır. Üretici veya yetkilendirilmiş kuruluşların nakliye odaklı faaliyet- leri bakımından ilgili coğrafi pazarın tespitinde, nakliye hizmetlerinin hangi bölge kapsamında, hangi konumdaki işleme tesisleri ile bağlan- tılı olarak gerçekleştiğinin ortaya konması gerekir. Buna göre; her ne kadar “AEEE toplama faaliyetleri” ülke çapında gerçekleşse de üretici- ler veya yetkilendirilmiş kuruluşlar, atıkların nakliyesini münhasırlık anlaşması marifetiyle bölgesel olarak sağlıyor olabilirler. Dolayısıyla üretici ve yetkilendirilmiş kuruluşlar ile nakliye faaliyetiyle iştigal eden teşebbüsler arasındaki anlaşmanın hangi bölgeleri kapsadığı, atıkların hangi AGM ve/veya toplama merkezlerinden hangi aktarma merkez-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1