Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

332 Atık Sektöründe Rekabet Hukuku Dinamikleri: Elektrikli ve Elektronik Atık Yönetimi Özelinde ... geli yaratmamasının, üyelik sözleşmelerinin ilgili piyasadaki rekabeti önemli ölçüde ortadan kaldırmadığı değerlendirilmiştir. Son olarak üyelik sözleşmelerindeki münhasırlık hükmünün, yetkilendirilmiş kuruluşların yatırımlarını karşılayacak geri dönüşü elde etmesi ve bu kuruluşların bünyesindeki faaliyetlerin sürdürülebilir olması bakı- mından rekabeti gereğinden fazla sınırlamadığı kanaatine varılmıştır. Sonuç AEEE Yönetmeliği çevre mevzuatına tabi bir düzenleme oldu- ğundan, AEEE Yönetmeliği bakımından esas olan çevrenin korunma- sıdır. Ancak çevre hukukunun söz konusu olduğu hallerde rekabet hukukunun göz ardı edilmesi düşünülemeyecektir. Şu halde AEEE Yönetmeliği ile belirlenen çevreci hedeflere rekabetçi bir pazar yapısı ile ulaşılmasının, rekabet hukukunun varoluş amacına uygun olduğu söylenebilecektir. Dolayısıyla AEEE yönetim sisteminde, üretici ve yet- kilendirilmiş kuruluşların mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerini yerine getirirken, yine de rekabet hukukuna tabi olduğu değerlen- dirilmiştir. Bu bağlamda sistem kapsamında faaliyet gösteren teşeb- büs ve teşebbüs birliklerinin, kâr amacı gütmedikleri ve mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerini yerine getirdiklerine yönelik savları kabul edilmeyecektir. Nitekim ilgili pazarda ekonomik değerin söz konusu olduğu her durum rekabet hukukunun odak noktasında ola- caktır. AEEE yönetim süreci, gerek çok sayıda üretici içermesi gerekse üç aşamalı faaliyet yürütülmesi sebebiyle rekabetçi bir pazar yapısına açıktır. Sonuç olarak, AEEE yönetimine ilişkin her uygulama, rekabet hukuku kapsamında kalma ihtimaline sahiptir. Genel olarak atık yönetim süreçleri, ana hatları itibarıyla mevzu- atta benzer aşamalar içerir şekilde düzenlenmiştir. Bu sebeple; atık ambalaj sektörü, ÖTL sektörü, atık akü sektörü gibi atık yönetim sis- temleri içeren alt endüstriler, AEEE yönetimi bakımından referans teş- kil edebilecek uygulamalar içermektedir. Nitekim Kurul’un farklı atık yönetim sistemleri ile ilgili çeşitli kararlarına bakıldığında, iktisadi açı- dan birbirine benzer tespitlerin yapıldığı görülmektedir. Buna karşın AEEE yönetiminde, idari birimlerin de koordineli olarak katılabilmesi sebebiyle ilgili coğrafi pazar tanımı gibi bir rekabet hukuku dinamiği- nin, iktisadi bir ölçüte nazaran hukuki ölçütlere göre belirlendiği du- rumlar da söz konusudur.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1