Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

379 TBB Dergisi 2021 (152) Şeyma AKKAŞOĞLU hükümlerinin tek taraflı olarak yorumlanması riski de önlenmiş olur. 50 Ayrıca, halkın katılımı anlaşmalar için daha etkili bir uygulama sağla- yabilir; çünkü katıldığı bir sürecin sonuçlarının halk tarafından kabulü daha olasıdır. 51 Temel bilgilerin ifşa edilmesi ve gizli bilgilerin korunması arasın- da bir dengeye ulaşılana kadar, tahkim yargılamasında amicus curiae bildirimleriyle halkın katılımının sağlanması, en azından kamu yararı bulunan meselelerin halka duyulmasına hizmet ettiği için önemlidir. 52 Bir yatırımcı-devlet tahkiminin kamunun bilgilendirilmesine ve ulus- lararası incelemeye tabi olması durumunda hakemler de, tahkim ka- rarını kendi çıkarları dışına çıkarmaya motive olurlar. 53 Öte yandan, amicus curiae bildirimlerinin, halka bilgi sağlamanın yanında, mahke- meye de yadsınamayacak bir katkısı bulunmaktadır. Çünkü yatırımla sınırlı olmamak üzere çeşitli alanlardaki sorunları ele alan mahkeme- ler, amicus curiae özetlerinde sunulan verilere, bu verilerdeki özel bil- gi ve uzmanlık ile elde edilebilecek olan ayrıntılı istatistiksel tahminle- re dayanmaktadırlar. 54 Şeffaflık, halkın katılımının sağlanması için bir ön koşuldur, çün- kü şeffaflık bilginin yayılmasını kolaylaştırır ve anlaşmazlığın bir de- receye kadar kamuoyuna açıklanmasını sağlar. 55 Bu bakımdan şeffaf- lık, vatandaşların kendilerini etkileyen kamu politikalarıyla ilgili karar alma sürecine katılma haklarını korumalarını ve takip etmelerini sağ- lamak için hayati bir araçtır. 56 50 Ruscalla, s. 19. 51 Magraw and Amerasinghe, s. 352. 52 Magraw and Amerasinghe, s. 350. 53 Ribeiro and Douglas, s. 59. 54 Örneğin, Brazil Tyres, Dünya Ticaret Örgütü (WTO) Panelinde, kaplanmış las- tiklerin kullanımı ve Brezilya’daki atık seviyelerinin azaltılmasındaki etkinlikleri ile ilgili amicus curiae özetlerinde sağlanan gerçeklere ve istatistiksel veri ana- lizine dayanılmıştır, Panel Report, Brazil-Measures Affecting Imports of Retrea- ded Tyres, 114-40, WT/DS332/R, June 12, 2007, https://www.wto.org/english/ tratop_e/dispu_e/332r_e.pdf, ET. 20.11.2019. 55 Magraw and Amerasinghe, s. 344. 56 William Kenny, “Transparency in Investor State Arbitration”, Journal of Internatio- nal Arbitration , 2016, Volume 33, No. 5, ss. 471–500, s. 493.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1