Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

384 Uluslararası Tahkimde Şeffaflık saların geniş etkilerini gözlemlemelerini ve neyin işe yarayıp neyin ya- ramayacağını belirlemelerini sağlar. 79 Bu bakımdan yatırım anlaşmala- rının içeriğinin geliştirilebilmesi için şeffaflık önemli bir kavramdır. 80 Şeffaflığın sağladığı bir diğer avantaj ise içtihatların tutarlı olması- na katkı sağlamasıdır. Şeffaflık ilkesi gereği ilgili tahkim kararları ya- yınlanacağı için tutarlı kararlar verilmesi daha mümkün hale gelir. Her ne kadar uygulamada tahkimde emsal karar sistemi ve içtihat birliği (stare decisis) olmasa da hakemler benzer konularda verilmiş önceki kararları inceleyerek sistemin tutarlılığına dikkat edebilirler. 81 Ayrıca bu yolla uzun vadede, içtihatların yayınlanmasıyla de facto bir içtihat hukuku oluşacaktır. 82 Nitekim bu, ICSID tarafından düzenli olarak ka- rarların ve diğer önemli belgelerin yayınlanmasıyla bir dereceye kadar sağlanmıştır. 83 Bu da daha az tecrübe sahibi hakemlerin yetişmesine katkı sağlayacaktır. Şeffaflık ilkesi kapsamında kararların yayınlanmasının bir diğer faydası da yatırımcılara ve ev sahibi devlete yatırım anlaşmalarının nasıl yorumlandığı konusunda yol gösterici olması ve akademik tar- tışmayı artırarak yatırım hukukuna ilişkin standartların gelişmesine katkı sağlamasıdır. 84 79 Magraw and Amerasinghe, s. 352. 80 Maupin, s. 142. 81 Şeffaflık sayesinde benzer davalarda benzer kararlar veren tahkim mahkemele- ri böylece hukukun üstünlüğü temelinde eşitlik ilkesine hizmet edebilir, Ribeiro and Douglas, s. 60. Poorooye and Feehily, s. 313; Ruscalla, s. 12; Samuel Levander, “Resolving Dynamic Interpretation: An Empirical Analysis of the UNCITRAL Rules on Transparency”, Columbia Journal of Transnational Law , 2014, Volume 52, Issue 2, ss. 506-541, s. 511; Shirlow, s. 637; Dhingra, s. 133; Rogers, s. 1335; Magraw and Amerasinghe, s. 350; Ribeiro and Douglas, s. 60; Sedat Çal, “Uluslararası Ya- tırım Tahkimine Yönelik Kimi Eleştirilerin Değerlendirilmesi”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2008, C. 57 S. 4, ss. 135-190, s. 147, 155. 82 Tung and Lin, s. 30; Knahr and Reinisch, s. 111; Magraw and Amerasinghe, s. 339, 351; Lee, s. 447; Ruscalla, s. 12; Ribeiro and Douglas, s. 60. 83 Kararlar için bkz. https://icsid.worldbank.org/apps/ICSIDWEB/cases/Pages/ AdvancedSearch.aspx, ET. 16.11.2019. 84 Poorooye and Feehily, s. 303; Calamita, s. 652; Rogers, s. 1319-1320; Tung and Lin, s. 40; Szalay, Arbitration and Transparency, s. 25; OECD, Transparency and Third Party Participation in Investor-State Dispute Settlement Procedures, OECD Working Papers on International Investment, 2005/01, OECD Publishing , http:// dx.doi.org/10.1787/524613550768, ET. 19.11.2019, s. 11; Christian Guillermet Fer- nandez and David Fernández Puyana, “Principles of Transparency and Inclusi- veness as Pillars of Global Governance: The BRICS Approach to the United Nati- ons”, BRICS Law Journal , 2015, Volume 2, Issue 2, ss.7-24, s. 15-16.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1