Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

396 Uluslararası Tahkimde Şeffaflık noktası sağlayabilir. 145 Anılan öneriye göre, mahremiyet, gizlilik, sü- recin şeffaflığı ve tahkim hukukunun geliştirilmesi arasındaki denge, ancak uluslararası ticari hakem kurumları için tek tip bir kurumsal yö- netim kodu çerçevesiyle sağlanabilir ve UNCITRAL, böyle bir çerçeve- nin geliştirilmesi için en uygun organdır. 146 Milletlerarası Ticaret Odası (International Chamber of Commer- ce - ICC), Londra Uluslararası Tahkim Mahkemesi (LCIA) gibi özel kurumlar özel ticari anlaşmazlıklar göz önünde bulundurularak oluş- turulduğundan bu kurumlar daha az şeffaf olma ve kamu katılımına açık olmama eğiliminde olmuşlardır. 147 Çünkü ticari anlaşmazlıklar tamamen özel (private) olarak algılandığından, kamu yararı bu ku- rumlardaki prosedürlerin belirlenmesinde önemli bir rol oynamamış- tır. 148 Ancak ilgili taraflar (interested parties) kavramı kamudan (pub- lic) ayrıldığında, uluslararası ticari tahkim sisteminin de son yıllarda daha fazla şeffaflığa doğru devrimci ilerlemeler kaydettiği açıkça or- taya çıkmıştır. 149 Örneğin, ICC, davalarda görevli hakemlerin adlarını, uyruklarını, hakemin tek hakem mi ortak hakem mi yoksa başkan mı olduğunu da yayınlamaya başlamıştır. 150 Sistem içindeki demokrasi eksikliğini farkeden tahkim kurumları, ticari tahkimde de şeffaflığı teşvik etmekte; bu kapsamda ayıklanmış (sanitized) hakem kararları yayınlanmaktadır. 151 Ayıklanmış kararlarda, uyuşmazlığın taraflarının kimliğini açığa çıkaracak bilgiler kaldırılır ve tahkim sürecini izleyen- lerin yararlanabilecekleri bilgiler seçilerek bu amaçla uyuşmayan bil- giler dışlanır. 152 145 Dhingra, s. 146. Bkz. OECD İlke I: Etkin Kurumsal Yönetim Çerçevesi Temelinin Tesisi, İlke V: Kamuya Duyuru Yapma ve Şeffaflık, https://www.oecd.org/daf/ ca/Corporate-Governance-Principles-TUR.pdf, ET. 22.11.2019. 146 Dhingra, s. 127. 147 Örneğin, ICSID dışında, taraflardan biri seçmediği sürece tahkim prosedürü hal- ka açık olarak kaydedilmemektedir, Magraw and Amerasinghe, s. 342. 148 Magraw and Amerasinghe, s. 342. 149 Rogers, s. 1309. 150 Bkz. https://iccwbo.org/media-wall/news-speeches/icc-begins-publishing- arbitrator-information-in-drive-for-improved-transparency/, ET. 01.12.2019. 151 Tung and Lin, s. 41; Martins, s. 335; Argen, s. 208, 213; Rogers, s. 1319; Karacan, s. 19; Magraw and Amerasinghe, s. 342. 152 Örneğin, MTO Uluslararası Tahkim Mahkemesi Bülteni’nde, hakem kararları, ta- raf isimleri ve isimleri ortaya çıkaracak coğrafi-endüstriyel unsurlar ayıklanmış şekliyle yayınlanır, Karacan, s. 20.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1