Türkiye Barolar Birliği Dergisi 152.Sayı

403 TBB Dergisi 2021 (152) Şeyma AKKAŞOĞLU kendisinin hukuki statüsünü, genel amaçlarını, uyuşmazlığın tarafla- rıyla olan doğrudan veya dolaylı bağlantılarını, herhangi bir hükümet veya örgütten bildirimin hazırlanması için finansal destek alıp alma- dığını, tahkim süreci ile ilgili menfaatini, bildirimindeki maddi ve hu- kuki unsurların tanımlarını belirtmek durumundadır. Tahkim mahke- mesi ise üçüncü kişinin verdiği bu bilgileri değerlendirerek bildirimde bulunmakta önemli bir menfaati olup olmadığını, tahkim sürecine farklı bir bakış açısı ve katkı sağlayacaksa bunun niteliğini ele alarak üçüncü kişinin bildirimde bulunmasına imkan verip vermeyeceğine karar verir (Kurallar m. 4/3). Tahkim yargılamasının bildirimlerden olumsuz etkilenmemesi adına da birtakım düzenlemeler getirilmiştir. Tahkim mahkemesi bu amaca yönelik olarak, bildirimlerin yargılamayı aksatmasını, haksız olarak zorlaştırmasını ve taraflara karşı adil olmayacak şekilde önyar- gı oluşmasını engellemek durumundadır (Kurallar m. 4/5). Bu ku- rallar mutlak değildir. Aşağıda anlatılacağı üzere, Kuralların yedinci maddesi kapsamında istisnalar uygulanabilir. Kuralların beşinci maddesinde, uyuşmazlık tarafı olmamakla bir- likte anlaşma tarafı olanların, hem anlaşmanın yorumlanmasına hem de bunun haricinde uyuşmazlık kapsamına giren diğer hususlarda (m. 4/3’teki sınırlamalar dikkate alınarak) yapacakları bildirimler düzen- lenmiştir. Bu maddede, dördüncü maddeden farklı olarak, bildirimler yalnızca “yazılı başvuruları” ele almakla sınırlı değildir. Bu madde- de de, dördüncü maddede olduğu gibi bildirimlerden mahkemenin olumsuz etkilenmesini engelleme görevi vardır. Ayrıca, tahkim mah- kemesi izin vermesine rağmen bildirim yapılmazsa mahkemenin bu durumdan bir sonuç çıkarmayacağı hususu da düzenlenmiştir. (Ku- rallar m. 5/3). Şeffaflığın bir diğer gereği olan, duruşmaların kamuya açık olma- sı hususu da Kuralların altıncı maddesinde düzenlenmiştir. Maddeye göre, delillerin ve sözlü argümanların sunulacağı duruşmalar kamuya açık olacak; kamuya açıklığın sağlanması için video bağlantısı gibi lo- jistik kolaylıklar sağlanacaktır. Fakat mahkeme gizli bilgilerin korun- ması yahut tahkim sürecinin bütünlüğünün gerektirmesi halinde ya da lojistik imkanlar elvermediğinde duruşmanın o bölümünün gizli yapılmasına karar verebilecektir (Kurallar m. 6/2,3). Diğer bir deyişle,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1