Türkiye Barolar Birliği Dergisi 153.Sayı
207 TBB Dergisi 2021 (153) Buket DENİZ rilmiş, ancak on yılı geçkin bir süre boyunca herhangi bir kontrol veya denetim yapılmamış ve 2006 yılında yıkım tehlikesi altında bulundu- ğu anlaşılması üzerine binanın tahliyesi yolunda işlem tesis edilmiştir. Danıştay, sözü edilen yapının ruhsata aykırı olarak 4 kat yerine 8 kat ve fen ve inşaat tekniklerine aykırı yapılması, davalı idarelerin uzunca bir süre denetim yükümlülüklerini yerine getirmemesi, böylece hizme- tin geç işlemesi nedeniyle zararın doğduğuna karar vermiştir. 58 c. Hizmetin Hiç İşlememesi Hizmet kusuru, idarenin somut davranışı ve tutumu sonucunda oluşabileceği gibi, yerine getirmekle yükümlü olduğu hizmet için hiç- bir şey yapmaması, hareketsiz kalması halinde de oluşabilir. 59 Ancak, öncelikle idarenin hizmeti yürütme konusundaki yetkisinin bağlı yetki mi, yoksa takdir yetkisi mi olduğuna bakılmalıdır. Yine de idarenin bir hizmetin yürütülmesi hususunda takdir yetkisi varsa, idarenin hareketsiz kalması, sorumsuzluğu sonucunu doğurmayabilir. Çünkü idarenin takdir yetkisi de mutlak değildir ve belli sınırlar içinde kul- lanılması gerekir. 60 Bağlı yetki hallerinde ise idarenin yeterli imkânı olmasına rağmen bağlı yetkisini kullanmaması ve bir zarar doğması durumunda bu zararlı sonuçtan idarenin sorumluluğu doğar. Çün- kü bu durum kanuna aykırılıktır ve hukuka bağlı olan idare, kanuna aykırılıktan sorumludur. 61 Danıştay; idarenin yapmakla yükümlü kı- lındığı hizmetler açısından idarenin hareketsiz kalmasını açık hizmet kusuru saymaktadır. 62 Burada idarenin görevli olmadığı bir konuda hizmetin işlememesi durumunda hizmet kusuru doğmayacağı da be- lirtilmelidir. 63 58 Danıştay 6. Daire, E. 2008/10985, K. 2010/9594, Karar Tarihi: 19.10.2010, https:// legalbank.net/belge/d-6-d-e-2008-10985-k-2010-9594-t-19-10-2010-ruhsatsiz- veya-ruhsat-ve-eklerine-aykiri-olarak-baslanan/752655/%22hizmetin+ge%c3%a 7+i%c5%9flemesi%22, (20.06.2020). 59 Kalabalık, s. 533. 60 Günday, s. 372. 61 Kalabalık, s. 534. 62 “Kamu idareleri yapmakla yükümlü oldukları kamu hizmetlerini yürütürken hizmetin işleyişini düzenli olarak denetlemek ve hizmetin yürütülmesi sırasında gerekli önlemleri almakla yükümlüdürler. İdarenin kendisine yüklenilen görev- leri ve yetkileri ayrıcalık ve araçları kullanmayarak, bilerek ve düzenli biçimde zarara neden olması halinde; bu zararın idare hukukunun genel ilkelerinden olan açık hizmet kusuru ilkesine göre tazmini gerekmektedir”, Danıştay 10. Daire, E. 1993/724, K. 1993/3146, Karar Tarihi: 13.9.1993, Şaşmaz, s. 219. 63 Özay, s. 840.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1