Türkiye Barolar Birliği Dergisi 153.Sayı
239 TBB Dergisi 2021 (153) Bahattin ARAS kı devlete pozitif yükümlülükler yüklemektedir. 9 Bu noktada devletin özel hayata müdahalesi istisnai bir husus olmakla birlikte özel hayat hakkını koruma devletin pozitif yükümlülüğü altındadır. Nitekim Anayasa Mahkemesi’nin 1986/24 Esas, 1987/8 Karar ve 31.3.1987 ta- rihli 10 kararında “…Özel hayatın korunması her şeyden önce bu hayatın gizliliğinin korunması, başkalarının gözleri önüne serilmemesi demektir. Orada cereyan edenlerin yalnız kendisi veya kendisinin bilmesini istedi- ği kimseler tarafından bilinmesini istemek hakkı, kişinin temel haklarından biridir. Bu niteliği sebebiyledir ki, özel hayatın gizliliğine dokunulmaması, insan haklarına ilişkin beyanname ve sözleşmelerde korunması istenilmiş, ay- rıca tüm demokratik ülke mevzuatında açıkça belirlenen istisnalar dışında bu hak devlet organlarına, topluma ve diğer kişilere karşı korunmuştur. İnsanın mutluluğu için büyük önemi olan özel hayata saygı gösterilmesi hakkı onun kişiliği için temel bir hak olup yeteri kadar korunmadığı takdirde kişilerin ve dolayısıyla toplumun kendini huzurlu hissedip güven içinde yaşaması müm- kün değildir. Bu nedenlerle söz konusu gizliliği çeşitli biçimde ihlal eylemleri suç sayılarak ceza yaptırımlarına bağlanmıştır…” şeklindeki tespit ve de- ğerlendirmeleri ile özel hayatın gizliliği ve korunması hakkını kişilik hakkının devamı olarak kabul etmiştir. b-) Özel Hayatın Korunmasına Yönelik Düzenlemeler Kişilerin en temel haklarından biri olan özel hayatın gizliliği ve do- kunulmazlığının sağlanması bakımından anayasal ve yasal güvenceler bulunduğu gibi uluslararası boyutta bu hakları güvenceye alan metin- ler de vardır. Bu bağlamda Anayasa’nın “Özel hayatın gizliliği” kenar başlıklı 20. maddesinin birinci fıkrasında herkesin, özel hayatına ve aile hayatına saygı gösterilmesini isteme hakkına sahip olduğu ve özel hayatın ve aile hayatının gizliliğine dokunulamayacağı hüküm altına alınmıştır. Anayasa’nın 20. maddesinin amacı esas olarak bireylerin özel hayatlarına karşı devlet tarafından yapılabilecek keyfî müdahale- lerin önlenmesidir. Devletin ayrıca özel ve ailevi hayatın gizliliği hak- 9 Harris/O’Boyle/Bates/Buckley, s.367 vd. 10 Çalışmamızda atıf yapılan Anayasa Mahkemesi kararlarının orijinal metnine “https://kararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/ ” adresinden dosya adını yazmak suretiyle ulaşabilirsiniz. Bu nedenle atıf yapılan her bir karar bakımından bu say- faya tekraren atıf yapılmamıştır.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1