Türkiye Barolar Birliği Dergisi 153.Sayı
244 Kamu Görevlilerinin Özel Hayatlarına İlişkin Hususların Disiplin Soruşturmasına Konu Edilmesi mahremiyetin sadece özel alanda korunmasını değil belirli durumlar- da kamusal alanda da korunması gerektiğini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda kişinin bir parkta eşiyle veya sevgilisiyle olan görüntüleri de kişinin mahremi olup kamusal alanda olduğundan dolayı üçüncü kişilerin bu mahremiyete müdahale hakkı vermez. Mahkeme kamu personelinin özel hayatı ile mesleki hayatı yani kamusal görevine ilişkin de önemli tespit ve değerlendirmelerde bu- lunmuştur. Mahkemeye göre personel rejimi gibi sıkı kural ve şartlara tabi bir alanda kamu makamlarının faaliyetin niteliği ve sınırlamanın amacına göre değişen geniş bir takdir yetkisinin bulunması doğaldır. Bu kapsamda özel hayat kavramının salt mahremiyet alanına işaret etmeyip bireylerin özel bir sosyal hayat sürdürmelerini güvence altına almakta olduğu gerçeği karşısında özellikle kamu görevlilerinin mes- leki yaşamlarıyla da bütünleşen bazı özel hayat unsurları açısından sınırlamalara tabi tutulabilecekleri açıktır. Bununla birlikte bu kişilerin de diğer bireyler için öngörülen sınırlamalarda olduğu gibi asgari gü- vence ölçütlerinden istifade etmeleri gerekir. 22 Kamu görevlisinin kamusal görevinden dolayı özel hayatına dik- kat etme gibi bir yükümlülük yüklendiği sabit olmakla beraber bu yükümlülüğün kişinin özel hayatını ve diğer özgürlük alanlarını da- raltacak bir hal almaması gerektiği de açıktır. 23 Zira mahkemenin de birçok kararında vurguladığı üzere kamu görevlisine mesleki ve etik kuralların gerektirdiği özen çerçevesinde hareket ederek mesleki say- gınlığı muhafaza etmek gibi bir yükümlülük yüklenmiştir. Bunun öte- sinde bir beklenti kamu görevlisinin temel haklarına orantısız müda- hale sonucunu doğuracaktır. Dolayısıyla kamu görevlisinin yalnızca özel hayatını ilgilendiren, meslekî hayatına ilişkin olmayan ve mesleki yaşantısına bir etkisi de olmayan mahremiyet alanına dâhil özel yaşam eylemlerinden dolayı sorumlu tutulamaz. Nitekim Anayasa Mahkemesi, 13.7.2016 tarihli ve 2014/12862 Bi- reysel Başvuru No’lu kararına konu dosyada, 24 başvurucu hakkında bir kısım iddialar içeren isimsiz ihbar mektupları alınması üzerine 22 AYM Serap Tortuk Kararı, Başvuru No: 2013/9660, K.T:21/1/2015 T., Prg.52 23 Onur Karahanoğulları, “Memur Disiplin Hukukunun Niteliği ve İlkeleri”, Çağ- daş Yerel Yönetimler, C.8, S.3, s.77 24 AYM Deniz Gebeş Kararı, Başvuru No: 2014/12862, K.T: 13/7/2016
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1