Türkiye Barolar Birliği Dergisi 153.Sayı

409 TBB Dergisi 2021 (153) Enes ALİŞ usta makine tayfası, makine lostromosu, elektro-teknik tayfası; Kama- ra Bölümünde de kamarotlar çalışmaktadır. Tayfalar, kaptan ve gemi zabitlerinin emir ve talimatı doğrultusunda çalışırlar. Gemideki hiye- rarşik yapı içerisinde en altta yer alan gemi adamı sınıfıdır. 127 4. Gemide Çalıştırılan Diğer Kişiler Gemi Adamları başlıklı TTK’nın 934. maddesinde 1993 tarihli Re- hin MS’ye uygun olarak “gemide çalıştırılan diğer kişiler” 128 ibaresi kulla- nılmıştır. Bu sayede özellikle yolcu gemisinde geminin sevk ve idaresi dışında değişik hizmetlerde bulunan ve geminin yola elverişli hale gelmesi için önem arz eden garson, aşçı, temizlikçi, doktor, hemşire gibi hizmetliler de bu tanım içine alınmıştır. 129 İç sularda yolcu taşıma işi yapan feribot ya da vapurların büfele- rinde çalışan personelin gemi adamı sayılıp sayılmayacağı doktrinde tartışma konusu olmuştur. Bir görüşe göre bu personel, ticaret gemilerindeki kamarot ve aş- çının verdiği hizmeti feribot ve vapur yolcularına vermektedir. Diğer gemi adamları ile birlikte hazır bulunmakta vapur limana varınca da günlük hizmeti son bulmaktadır. Geminin yaptığı yolculukların ola- ğan rizikolarına diğer gemi adamları gibi katlanmaları dikkate alına- rak gemi adamı sayılmaları ve Gemi Adamları Yönetmeliği’nde bu personele de yer verilmesi gerektiği savunulmaktadır. 130 Karşı yöndeki diğer görüşe göre ise yakın mesafelerde sefer yapan gemilerde çalışan büfeci ve çaycılar için ilgili yönetmelikte bir hüküm bulunmamakta ve geminin donatılmasına ilişkin asgari ölçütlerde bu personel sayılmamaktadır. Ayrıca bu personel yeterliliklerini gösterir gemi adamı belge ve cüzdanına da sahip değildirler. Her ne kadar hiz- met gemide gerçekleşse de bu personel karada çalışanlar gibi belirli bir mesaiye sahip olup, diğer gemi adamları gibi dinlenme zamanla- 127 Bedük, s. 21; Özbay Demirel, Gemi Adamlarının Hizmet Mukavelelerinden ve İş Hukukundan Doğan Hakları, Yüksek Lisans Yeterlik Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009, s. 5. 128 Terim hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. Atamer, İcra, s. 185. 129 Süzel, s. 210; Bedük, s. 21; Kar, s. 90 – 91. 130 Akten, Dolaylı Gemiadamı, s. 119 – 110.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1