Türkiye Barolar Birliği Dergisi 153.Sayı
85 TBB Dergisi 2021 (153) Öznur SEVDİREN protestonun arasına şiddet kullanma niyetinde kişilerin karışmış ol- ması ve halka açık bir gösterinin gösteriyi düzenleyenlerin kontrolü- nün dışında olaylar gelişmesine ilişkin gerçek bir tehlike mevcut olsa dahi barışçıl toplantı kapsamından çıkmayacağını belirtmektedir. 59 Bu durumda, kolluğun barışçıl gösteri yapanlarla şiddete başvuranları ayırmak yükümlülüğü bulunduğu kabul edilmektedir. 60 3. Suçüstü Halinde Silah Kullanma Yetkisinin Sınırları Sorunu 2007 düzenlemesinin en tartışmalı “yeniliklerinden” birisi, kollu- ğun “tutuklama, gözaltına alma, zorla getirme kararı veya yakalama emri verilmiş olan kişilerin ya da suçüstü halinde şüphelinin yakalan- masını sağlamak amacıyla ve sağlayacak ölçüde silah kullanmaya yet- kili” olduğunu düzenleyen hükmüdür. Bu madde kapsamında silah kullanılması durumunda polisin öncelikle “dur” ihtarında bulunması gerekir. Kişinin “buna rağmen kaçmakta ısrar etmesi dolayısıyla ele geçirilmesinin mümkün olmaması halinde ise kişinin yakalanması- nı sağlamak amacıyla ve sağlayacak ölçüde” ateş edilebilir. PVSK m. 13’te de kolluğa suçüstü halinde yakalama yapma yetkisi tanınmıştır. Esasen, kolluğun bu yetkisi Ceza Muhakemesi Kanunu m. 90’dan da çıkarılabilir. Zira, CMK md. 90’a göre, suçüstü halinde kolluk da dahil olmak üzere herkese yakalama yapabilme yetkisi tanınmıştır. Bu haller sırasıyla, “kişiye suç işlerken rastlanması” ve “suçüstü bir fiil- den dolayı izlenen kişinin kaçması olasılığının bulunması veya hemen kimliğini belirleme olanağının bulunmaması”dır. 61 Centel ve Zafer’in de belirttiği üzere, yakalama yetkisi veren suçüstü halleri Ceza Muha- kemesi Kanunu’nun 90. maddesinde, aynı zamanda resmi sıfatı olan kişilere de aynı nedenlerle yakalama yapma yetkisi tanındığı için, ge- nel suçüstü tanımından daha dar bir biçimde tanımlanmıştır. 62 Suçüstü kavramı, aşağıda tartışılacağı gibi, Ceza Muhakemesi Kanunu’nda çok geniş tanımlanmıştır ve özellikle mütemadi suçlar 59 Gün ve diğerleri/Türkiye, 8029/07, 18.06.2013, § 51. 60 Ziliberger/Moldovya [kk], 61821/00, 04.05.2004, s. 10, aktaran Osce/Odıhr, Gu- idelines on Freedom of Peaceful Assembly, 2. baskı, Varsova, 2010, para. 159, s. 133. Ayrıca bkz., Andreou/Türkiye, 45653/99, 27.10.2009, § § 47-56. 61 Ersan Şen, “İnsan Hakları ve Terör Bağlamında Yakalama, Gözaltına Alma, Ara- ma, Elkoyma ve Tutuklama”, Terazi Hukuk Dergisi , 2009, c.4, sy: 30, s. 30. 62 Nur Centel/Hamide Zafer, Ceza Muhakemesi Hukuku, Ankara 2017, s. 353.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1