Türkiye Barolar Birliği Dergisi 154.Sayı

221 TBB Dergisi 2021 (154) Selçuk ÖZTEK / Mert NAMLI le eleştirilere maruz kalmıştır. 163 Bunun üzerine Federal Konsey, bu öneriden geri adım atmış ve Tasarı’da bu değişikliğe yer vermemiştir. B-) İSTİNAFIN ERTELEYİCİ ETKİSİ İstinafın erteleyici etkisi kenar başlıklı CPC m.315’in ilk fıkrasına göre istinaf yoluna başvuru, kararın şeklî anlamda kesinleşmesini ve icra edilebilirliğini erteleyecektir. Bununla birlikte istinaf mahkemesi, kararın derhâl icra edilmesine izin verebilecektir (CPC m.315/2). 164 CPC m.315/3’de, “ istinaf başvurusunun bir inşaî hükme karşı yapıl- ması durumunda, erteleyici etki bertaraf edilemez ” şeklinde bir hükme yer verilmiştir. Böylece kanun koyucu, bir inşaî hükme karşı istinaf yolu- na başvurulması durumunda, istinaf mahkemesinin hükmün derhâl icrasına karar vermesinin önüne geçmiştir. Öğretide hükmün kaleme alınış şeklinin inşaî hükümler bakımından yanlış bir algıya yol açtı- ğı gerekçesiyle eleştiriler yapılmıştır. Bu eleştirilere göre, maddedeki düzenleme, sanki inşaî hükümler aslında icraya elverişli olmalarına karşın bunun kanun tarafından engellendiği şeklinde anlaşılmaya müsaittir. Oysa inşaî hükümler zaten nitelikleri gereği icraya elverişli değildirler. 165 Federal Konsey de bunu göz önüne alarak maddedeki hükmü, “ bir inşaî karar hakkındaki istinaf her zaman erteleyici etkiyi haiz- dir” şeklinde değiştirmiştir. Dolayısıyla burada, esasa ilişkin olmayan, yalnızca maddenin lâfzını hedef alan bir değişiklik söz konusudur. CPC m.315/4’de istinafın erteleyici etkiye sâhip olmadığı karar- lar düzenlenmektedir. Buna göre cevap hakkına (CC m. 28g ve 28l) 166 ve ihtiyatî tedbirlere ilişkin kararlara karşı yapılan istinaf başvurusu, erteleyici etkiyi haiz değildir. Tasarı ile bunlara iki bent daha eklen- 163 Synthèse des résultats de la consultation , ch. 5.45 164 Bu durumda mahkeme, gerekli hâllerde geçici hukukî korumalara ve teminat gösterilmesine karar verecektir (CPC m. 315/2 c.2). 165 Message, FF 2020, s. 2679. 166 CC m.28g’ye göre özellikle basın, radyo ve televizyon olmak üzere periyodik ya- yınlanan medya organlarında yapılan sunumlardan kişiliği doğrudan etkilenen kişi, cevap hakkına sâhiptir. Cevap hakkı sâhibi, ilgili sunumu öğrenmesinden itibaren 20 gün, en geç sunumun yayınından itibaren üç ay içinde cevap metnini işletmeye göndermek zorundadır (CC m. 28i/1). İşletme, cevap hakkı sâhibini, cevabını ne zaman yayınlayacağı veya bunu neden reddettiği hakkında derhâl bilgilendirir (CC m. 28i/2). İşletme, cevap hakkının icrasını engeller, yayınlamayı reddeder veya gerektiği gibi uygulamazsa cevap hakkı sâhibi mahkemeye başvu- rabilir (CC m. 28l).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1