Türkiye Barolar Birliği Dergisi 154.Sayı

230 Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Devleti’nde Egemenliğin Görünümü: Anayasa Hukuku ... describe the status of many Third World states that may have for- mally achieved decolonisation and gained legal independence (i.e. negative sovereignty) but lacked the capability to exercise effective governance, transfer allegiance to the state, regulate borders and enforce central laws and regulations within their dominion (i.e. po- sitive sovereignty). The people of TRNC certainly has their negative sovereignty as classical aspect of the term as an independent state. However, TRNC can be said to have some troubles exercising the- ir positive aspect of sovereignty such as effective governance and capacity to build relations with other states because of strong de- pendence to Turkey as a consequence of isolation carried out by the international community and the UN. Nonetheless, this paper argu- es that TRNC is a sovereign state in the context of constitutional law discipline when compared to other similar examples. Keywords: TRNC, Sovereignty, Negative – Positive Sovere- ignty, The Question of Cyprus, The Republic of Cyprus GİRİŞ Bu çalışmada Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Devleti (KKTC)’nin sahip olduğu egemenliğin görünümü anayasa hukuku bağlamında ele alınacaktır. Egemenlik, anayasa hukuku öğretisinde en basit şekliyle en üstün buyurma gücü olarak tanımlanmaktadır. Kamu hukuku öğ- retisinde ise egemenlik, ülke ve insan topluluğu ile birlikte devletin üç olmazsa olmaz ( sine qua non ) unsurundan biri olarak kabul edil- mektedir. Bu unsurlardan birinin eksik olması halinde ortada bir dev- letin varlığından bahsetmek hukuken mümkün değildir. KKTC’nin egemenliğinin belirtilen şekliyle incelenmesi hukuki varlığının ortaya konması açısından büyük önem arz etmektedir. Şüphesiz egemenlik yalnızca anayasa veya genel kamu hukuku öğretisinde incelenen bir müessese değildir. Egemenlik, modern ulus- lararası hukukun önemli bir kavramı olarak gösterilmektedir. 1 Bu açı- dan egemenlik kavramına uluslararası hukuk bakımından yüklenen bir anlam da vardır. Egemen devlet, belli bir toprak parçası üzerinde hakimiyet kurduğundan nihayetinde o devletle diğer devletler arasın- da diplomatik ilişkilerin gelişmesi söz konusu olacaktır. Böylece ege- menlik kavramı, uluslararası hukukta tanıma kavramı ile yakından ilişkili hale gelir. Fakat ifade etmek gerekir ki uluslararası hukukta baskın görüşe göre bir devletin tanınması işlemi kurucu (constitutive) 1 Samantha Besson, “Sovereignty”, Max Planck Encyclopedia of Public Internatio- nal Law, 2011.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1