Türkiye Barolar Birliği Dergisi 154.Sayı

253 TBB Dergisi 2021 (154) Hasan TUNÇ anlamda çifte egemenlik kavramından farklı olduğunu, federe devlet- lerin federal devletin egemenliği ile aynı egemenliğe sahip olmamakla birlikte, federe devletin egemenlik alanının inkâr edilemeyeceğini be- lirtmiştir. 57 Bu görüşün günümüzde federal devlet yapısını açıklaması bakımından kabul edilen bir görüş olduğunu söylemek mümkündür. Yani çifte egemenlik yaklaşımı doktrinde baskın görüştür. 58 KTFD kurulduğu dönemde, Ada’daki Türk toplumunun te- mel argümanı, federal bir devlet olarak içinde yer aldıkları Kıbrıs Cumhuriyeti’nde federe bir devlet olarak Kıbrıs Cumhuriyeti Anaya- sası çerçevesinde federe devlet egemenliğinden yararlanma yönünde olmuştur. 59 Böylece KTFD, Kıbrıs Cumhuriyeti’nin bir parçası ola- rak kalma konusunda irade göstermiştir. Fakat elbette bu dönemde Kıbrıs’taki Türk toplumunun egemenlik konusundaki talebi, artık Ada’nın kuzeyinde toplanmış olan Türklerin huzur ve barış içinde ya- şayabilmesi adına anayasa hukuku bakımından çifte egemenlik dokt- rini olmuştur. Rum toplumu ise bu görüşler karşısında Ada’nın taksim edileceği endişesiyle diplomatik yolları kabullenmekte zorlanmıştır. Fakat ifade etmek gerekir ki bu dönemde Ada’daki her iki toplumun birbirini baskılamadığı veya birinin diğerini zor duruma düşürerek rehin almadığı federal bir birlikteliğin öncelikli ihtiyaç olduğu sürekli vurgulanmıştır. 60 2. KKTC’nin Kuruluşunun Dayandığı Kamu Hukuku Esasları ve KKTC’nin Egemenliği KKTC’nin ilanından önce adada Kıbrıslı Türkler ve Kıbrıslı Rum- ların bir araya gelebilmesi için yoğun çabalarının harcandığını söy- lemek mümkündür. Gerçekleştirilen görüşmelerde federasyon tezi üzerinde çalışmalar yapılmış; ancak bir çözüme ulaşılamamıştır. Bu durumun da etkisiyle 15 Kasım 1983’te KTFD parlamentosu oybirli- ğiyle KKTC’yi kurmuştur. Ancak Kıbrıslı Türklerin bu girişimi Kıb- 57 Ernest A. Young, “The Puzzling Persistence of Dual Federalism”, in Federalism and Subsidiarity , (eds. James E Fleming, Jacob T. Levy) Nomos, 2014, s. 36-37. 58 Gamper, s. 1305. 59 Benzer yönde bkz. Pavlos I. Koktsidis “Bi-Ethnic Federalism and the Question of Sovereignty: Understanding the Competitive Security Postures in Cyprus”, Pers- pectives on Federalism , Vol. 10, issue 3, 2018, s. 259. 60 Olgun M. Ergün, Dirk Rocthus, ‘Cyprus: The Belgian ‘Tool Box’ Revisited’, Insight Turkey , 10(4), 2008, s. 114.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1