Türkiye Barolar Birliği Dergisi 154.Sayı

258 Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Devleti’nde Egemenliğin Görünümü: Anayasa Hukuku ... nin geçersiz sayılmasına karar verilmiştir. Bu çerçevede BM Güvenlik Konseyi, devletlerden Kıbrıs Cumhuriyeti haricinde bir devleti tanı- mamalarını istemiştir. 72 Yukarıda verilen bilgiler ışığında KKTC’yi self-determinasyona götüren sebepler incelenmiştir. Bu hususlar, çe- şitli yazarlar tarafından uluslararası hukuk bakımından da kapsamlı bir şekilde tartışılmıştır. 73 Belirtilen sebeple şu an için önem arzeden husus, bu tanınmama işleminin KKTC egemenliği üzerinde doğurdu- ğu sonuç olmaktadır. Anayasa hukuku bağlamında bir devletin egemen sayılabilmesi için tanınması gerekli değildir. Kaldı ki bu durumun uluslararası hu- kuk açısından da oldukça tartışmalı olduğu yukarıda ifade edilmiştir. Fakat KKTC’nin tanınmaması, belirtildiği şekliyle bu devletin pozitif egemenliğine darbe vurmaktadır. Zira tanınmayan bir devlet olarak KKTC’nin diplomatik ilişkilere girme kabiliyeti bulunmadığı gibi, KKTC, doğal kaynakları ile dünyanın geri kalanı ile de ticari ilişkilere girememektedir. Fakat son dönemde Avrupa Birliği’nin KKTC karşı- sında “tanımaksızın ilişki kurma ( engagement without recognition )” po- litikası izlediği bilinmektedir. Bu durum da sıklıkla eleştirilmektedir; zira bunun uluslararası toplum tarafından egemenliğinin tanınması anlamına geleceği ifade edilmektedir. 74 KKTC halkının bulunduğu bölgede bir iradesi olduğu ve bu böl- gede son tahlilde en üstün buyurma gücünün bu halka ait olduğu gö- rünen bir gerçektir. Bu durum KKTC Anayasası’nın 3. maddesinde de ifadesini bulmuştur. Kuruluşunun üzerinden neredeyse 40 yıl geçmiş olan KKTC ile diplomatik ilişkiler kurmak, artık diğer devletler için de bir zorunluluk haline gelmiştir. Fakat BM Güvenlik Konseyi’nin 541 sayılı kararı sebebiyle pek çok ülke, KKTC’yi tanımamakta, uluslara- rası toplumun tepkisinden çekinmektedir. Fakat nihayetinde KKTC 72 Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi’nin 18.11.1983 tarihli ve 541 sayılı Kararı. 73 Bu konuda önde gelen bir çalışma için bkz. Ayşe Füsun Arsava, “Kıbrıs Sorunu- nun Uluslararası Hukuk Açısından Değerlendirilmesi”, AÜSBF Dergisi , Yıl 1996, C. 51, S. 4. 74 Bu konuda bkz. James Ker Lindsay “Engagement without recognition: the limits of diplomatic interaction with contested states” International Affairs, 91 (2), 2015, ayrıca bu konuda Rum tarafının eleştirilerini yansıtan bir çalışma için bkz. George Kyris, “Sovereignty and Engagement without Recognition: Explaining the Failure of Conflict Resolution in Cyprus”, Ethnopolitics, 2018.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1