Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
131 TBB Dergisi 2021 (155) Doğan ŞENYÜZ / Recep KAPLAN ilişkin tespitler içermesi durumunda, söz konusu VTR’nin sahte bel- ge kullanan mükellef nezdinde düzenlenecek vergi inceleme raporla- rına ek yapılmamasıdır. Ancak bu durumda da VTR tebliğ edilmese de VİR’ler de sahte belge düzenleyicisinin bu fiili işlediğinin tespitine dair VTR’de yer alan bilgi, belge ve değerlendirmelere ayrıntılı olarak yer verileceği düzenlenmiştir. Dolayısıyla Vergi Denetim Kurulu Yönetmeliği’nde belli durum- larda VUK’ta düzenlenen VİR’lerin eki olarak düzenlenmesi öngörü- len VTR’lerin de tıpkı VİR’ler gibi mükellefe tebliğ edilmesi zorun- ludur. Sahte belge düzenleme fiili dolayısıyla düzenlenen VTR’nin başka bir mükellefin sahte belge kullandığına ilişkin tespitler içermesi durumunda dahi vergi mahremiyetine ilişkin mülahazalar VTR’deki tespitlerin en azından ihbarname tebliğ edilen kişiyi ilgilendirdiği kıs- mıyla tebliğ edilmesine bir engel olarak gösterilemez. Bu durumda da sahte belge düzenleyicisinin bu fiili işlediğinin tespitine dair VTR’de yer alan bilgi, belge ve değerlendirmeler ihbarname ekinde tebliğ edil- melidir. Görüldüğü üzere Anayasa altındaki mevzuat olan VUK ve dü- zenleyici idari işlem olan Vergi Denetim Kurulu Yönetmeliği VİR ve düzenlenmiş olması halinde VTR’lerin tebliğini zorunlu tutmaktadır. Anılan mevzuatın konuyla ilgili hükümlerinin Anayasa’ya aykırılığı konusunda Danıştay’ın incelemeye konu edilen kararında bir iddia bulunmadığı gibi böyle bir iddia olsa bile bu iddia kanun hükümleri- nin uygulanmasına bir engel teşkil edemeyecektir. VUK’taki VİR’lerin ve buna bağlı olarak düzenlenmiş olması ha- linde VTR’lerin tebliğinin zorunlu olduğuna dair hükmün Anayasa’ya aykırılığı ileri sürülmüyorsa Danıştay’a düşen her hâlükârda VUK’u uygulamaktır. Çünkü Danıştay’ın asli görevi kanunları yorumlamak ve uygulamaktır. Yargı organları arasındaki işbölümünün gereği bu- dur. Danıştay’ın -Anayasal hükümler çerçevesinde savunma hakkı ile ilgili yorumlarının bir an için doğru olduğu varsayılacak olsa bile- ola- ya uygulanacak bir kanun hükmü varken Danıştay’ın savunma hakkı bağlamında Anayasa’yı yorumlayarak bir sonuca ulaşmaya çalışması yargı organları arasındaki işbölümüne aykırıdır. Önceki bölümlerde açıklandığı üzere AYM kanuna aykırı bir uygulamayı şartları oluş- muşsa Anayasa’ya uygun bulabilir. Çünkü AYM Anayasa’ya uygun-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1