Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
231 TBB Dergisi 2021 (155) Umut BALCI AB’nin konuya ilişkin düzenlemeleri genel olarak kara paranın ak- lanması ve terörizmin finansmanının önlenmesi mevzuatları olan bu yönergeler aracılığıyla gerçekleştirdiği ifade edilmişti. Esasen Altıncı yönergeden yaklaşık altı ay önce Haziran 2018’de kabul edilen Beşinci Yönerge ile sanal paralar bakımından devrim niteliğinde birtakım dü- zenlemeler getirilmişti ve üye ülkelerin bu yeni düzenlemeleri Ocak 2020’ye kadar kendi mevzuatlarına aktarmaları öngörülmüştü. Beşinci Yönerge hazırlanırken, önceki düzenlemelerin sanal varlıklar vasıta- sıyla yapılan şüpheli işlemlerin otoriteler tarafından izlenebilmesi ve işlem yapanların kimlikleri ile yapılan işlem arasındaki bağlantının kurulabilmesi noktalarında yetersiz kaldığı ve bunun, sanal varlıkla- rın anonim yapısının yanı sıra sanal para sisteminin ve dolayısıyla sis- temde yer alan aktörlerin henüz hukuki bir düzenlemenin kapsamına alınmamış olmalarından da ileri geldiği tartışılmıştır. 71 Beşinci Yönerge’nin hazırlık aşamasında, anılan tespitlere binaen çeşitli seçenekler üzerinde çalışılmıştır. İleride yapılabilecek düzenle- meler bakımından faydalı olabileceği düşünüldüğünden bu aşamalar- dan da kısaca söz edilebilir. Bu seçeneklerden ilki, anonimlik problemini, kripto para kulla- nıcıları odaklı olarak çözümlemektir. Bu noktada da kullanıcılar için zorunlu yahut isteğe bağlı bir tescil sisteminin getirilip getirilemeyece- ği değerlendirilmiştir. İsteğe bağlı tescil sistemi, zorunlu tescil sistemi gibi sorunu kökten çözmeyip daha yumuşak gibi gözükse de, otori- telerinin kayıtlı olanlar dışındaki kullanıcılara hızlı bir şekilde ulaş- masını sağlayabilecektir. İkinci seçenek, sanal para platformları odak- lı bir yöntemdir. İlk olarak bu platformların gerek borsa gerek takas platformu olsunlar, yönergeye uymakla yükümlü kuruluşlar arasında belirlenebilecekleri düşünülmüştür. Daha sonra bu platformların, kara paranın aklanması ve terörizmin finansmanının önlenmesine ilişkin mevzuatlarda değil de Ödeme Hizmetleri Yönergesi (EU Payment Ser- vices Directive 2) içerisinde düzenlenebilecekleri zira Ödeme Hizmetle- ri Yönergesi ile daha spesifik ve daha kapsamlı düzenlemelerin haya- ta geçirilebileceği ifade edilmiştir. Zira Ödeme Hizmetleri Yönergesi, v:OJ.L_.2018.284.01.0022.01.ENG E.T. 24.10.2020. 71 Ayrıntılı bilgi için bkz. https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/ banking-and-finance/financial-supervision-and-risk-management/anti-money- laundering-and-counter-terrorist-financing_en E.T. 24.10.2020.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1