Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı

232 Kripto Paraların Ceza Hukuku Boyutu ve Türk Mevzuatındaki Muhtemel Düzenlenme Yeri hem kara paranın aklanması ve terörizmin finansmanının önlenmesi mevzuatına atıf yaptığından bu kuruluşlar da doğrudan kapsama alın- mış olacak hem de Ödeme Hizmetleri Yönergesi ile öngörülen kuru- luşlar bakımından lisans yükümlülüğüne tabi olacaklardır. Fakat daha sonra bu yöntemin, platformlar için çok ağır yükümlülükler getirece- ğinden uygun olmayacağı görüşü öne çıkmıştır. Üçüncü seçenek ise cüzdan sağlayıcıları hedef almaktadır. Bu da esasen yalnızca cüzdan sağlayıcılar bakımından ikinci seçenekte ifade edilen düzenlemelerin yapılabileceğinden ibarettir. 72 Bu seçenekler üzerinde gerçekleştirilen görüşmelerde üye devlet- lerin büyük çoğunluğu, sanal paralar için bir düzenleme yapılacaksa bunun Ödeme Hizmetleri Yönergesi’nde değil Kara Paranın Aklanma- sının Önlenmesi Yönergesi’nde olması gerektiğinde birleşmişlerdir. Bunun gerekçesi de sanal paraların Ödeme Hizmetleri Yönergesi ile düzenlenmesi halinde bunun onları meşrulaştıracağı, tüketicilerin gö- zünde güvenli ve makul platformlar gibi algılanacakları ancak yapıları gereği hiçbir zaman tam anlamıyla güvenli olarak addedilmelerinin mümkün olmadığı şeklinde ortaya konulmuştur. Ayrıca zorunlu tes- cildense isteğe bağlı bir tescil sisteminin benimsenmesinin daha makul olacağı görüşü öne çıkmıştır. Bu çerçevede yapılan görüşmeler sonucu yasalaşan AB Kara Para- nın Aklanmasının Önlenmesi Beşinci Yönergesi ile sanal paraların ve cüzdan sağlayıcıların tanımları yapılmış, sanal para birimleri ile itibari para birimleri arasında değişim hizmeti sağlayan her türlü kuruluş ve sanal para cüzdan sağlayıcıları, Yönergeye uymakla yükümlü kuru- luşlar arasında açıkça sayılmıştır. Bunun yanı sıra, sanal para birimleri ile itibari para birimleri arasında değişim hizmeti sağlayıcılarının tescil edilmeleri öngörülmüştür. Tescilin ne şekilde olacağı belirlenmezken, zorunlu bir tescil olduğu açıktır. Zira aynı maddede şans oyunları iş- letenler ve döviz büroları için öngörülen kayıt zorunluluğu da yer al- maktadır. 73 72 Houben/Snyers, s. 67, 68. 73 AMLD5 için bkz. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriser v:OJ.L_.2018.156.01.0043.01.ENG E.T. 15.10.2020.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1