Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı

262 5271 Sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nda Taşınmaz, Hak ve Alacaklara Elkonulması ... I. Genel Olarak Koruma Tedbirleri Ceza muhakemesi hukuku bakımından, yargılamanın yapılabil- mesi ve mahkemece ileride verilecek hükmün yerine getirilebilmesi maksadıyla bazı önlemlere başvurulması gerekebilir. 1 Delile ulaşmada bir vasıta da olan koruma tedbirleri 2 , kaynağını Anayasa ve kanundan alan, yetkili mercii kararıyla birlikte icra edilen, temel hak ve hürriyet- leri konu alan ve belirli süreliğine bu hak veya hakların kullanımını kısıtlayan müdahalelerdir. 3 Anayasa m.6/son cümle hükmünde de ifadesini bulduğu gibi; hiç- bir kimse veya organ kaynağını Anayasa’dan almayan bir yetkiyi kulla- namaz. 4 Temel hak ve hürriyetlere müdahale niteliğindeki bu koruma tedbirleriyle ilgili adli konularda yönetmelikle düzenleme getirilemez. 5 Koruma tedbirleri, cezai uyuşmazlığın çözümü için uygun karar verilebilmesi ve kararın yerine getirilebilmesini sağlayan tedbirlerdir. 6 Koruma tedbirlerine karar verilmesi, kural olarak ceza yargılama- sı makamı kararıyla gerçekleştirilir. Yargılama makamı, soruşturma 1 Nur Centel/Hamide Zafer, Ceza Muhakemesi Hukuku, İstanbul 2015, s. 330 vd. 2 Veli Özer Özbek/Koray Doğan/Pınar Bacaksız, Ceza Muhakemesi Hukuku, An- kara 2020, s.256 vd. 3 Öztekin Tosun, Suç Muhakemesi Hukuku, C. 1, İstanbul 1984, s. 820.; Bahri Öz- türk/Durmuş Tezcan/Mustafa Ruhan Erdem/Özge Sır ma/Yasemin Kırıt/Öz- dem Özaydın/Esra Alan Akcan/Efser Erden, Nazari ve Uygulamalı Ceza Muha- kemesi Hukuku, Ankara 2015, s. 438; Doğan Soyaslan, Ceza Muhakemesi Huku- ku, Ankara 2014, s. 270; Centel/Zafer, s 331. 4 Zeki Hafızoğulları, “24 Mayıs 2003 tarih ve 25117 sayılı Resmi Gazetede Yayın- lanarak Yürürlüğe Konan ‘Adli ve Önleme Aramaları Yönetmeliği’ Adli Zabıt ve Aramalar Yönünden Yok Hükmündedir”, Ankara Barosu Dergisi, Y. 2004 S. 3, s. 13-26.; Bülent Hayri Acar, Kurucu İktidar Olma Eylemi ile Anayasayı İhlal Suçuna Konu Kalkışma Suçuna Konu Hareketlerinin Farklı Nitelikte Eylemler Olması ve Hukuki Sonuçları (Milli Güvenlik Konseyi Başkanı ve Üyesinin Erksiz/Yetkisiz Yargılanmasına İlişkin Esas Hakkında Savunma), Ankara 2014, s. 4; Metin Feyzi- oğlu, Meclis Soruşturması, s. 14. 5 “Anayasa, Başbakanlık, bakanlıklar ve tüzel kişilere kendi görev alanlarını ilgilen- diren kanunlar ve tüzüklerin uygulanabilmesi için yönetmelikler çıkarma yetkisi vermiştir. CMK’nın yürütücüsü ise bağımsız mahkemelerdir. Bu halde, yönetmelikle getirilen düzenlemeler, devlet yetkisi kullanmak olduğundan; CMK’ya ilişkin hususlar- da, yönetmeliklerle düzenleme yapılamaz.” Hafızoğulları, “24 Mayıs 2003 Tarih ve 25117 sayılı Resmî Gazetede Yayınlanarak Yürürlüğe Konan ‘Adli ve Önleme Aramaları Yönetmeliği’ Adli Zabıt ve Aramalar Yönünden Yok Hükmündedir”, Ankara Barosu Dergisi, Y. 2004 S. 3, s. 13-26. 6 Nevzat Toroslu/Metin Feyzioğlu: Ceza Muhakemesi Hukuku, Ankara 2015, s. 216.; Feridun Yenisey/Ayşe Nuhoğlu, Ceza Muhakemesi Hukuku, Ankara 2016, s. 306.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1