Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı

296 Birey-İdare İlişkisi Bağlamında İyi İdare Hakkı ve Türk Pozitif Hukukundaki Görünümü development that is taking place today, it is necessary to put these principles in a legal context and to examine their contents, in terms of the development of the right to good administration. Keywords: Right to Good Administration, Good Governance Principles, Charter of Fundamental Rights of the EU, Fundamental Rights and Freedoms, Rule of Law GİRİŞ Birey-devlet ilişkisinde, bireyin durumunun gün geçtikçe pasif süjeden etken süjeye evrildiği çağdaş demokrasi anlayışı, devlete yük- lenen anlam bakımından da birtakım değişimleri zaruri hale getirmek- tedir. Bu anlayışın hâkim olduğu devlet yönetimi, sınırlı bir hükümet formülünü de beraberinde getirmekte, 1 bireye de idare karşısında kap- sam ve niteliği çok çeşitli haklar tanımaktadır. Günümüzde çağdaş demokrasi anlayışının etkisiyle gittikçe daha önemli bir role sahip olan bireyin en büyük sorunsalları, idare ile içe- risinde olduğu ilişkiden kaynaklanmaktadır. Zira idarenin çeşitli dü- zenlemeleri ile kesin ve icrai olduğu kabul edilen işlemlerinin muha- tabı bireylerdir. Çağdaş demokrasi anlayışının hızla gelişmesinin yanı sıra, dünya- da meydana gelen diğer gelişmeler de yönetim anlayışının derinden etkilenmesine sebep olmuş, bu değişimin en önemli görünümlerinden biri, klasik kamu yönetimi anlayışından yönetime katılma (yönetişim) 2 anlayışına geçiş olmuştur. Ülkemizde; bireylerin, en yoğun hak ve menfaat ihlalleri yaşadık- ları konulardan biri olan idare ile ilişkiler alanında cereyan eden so- runlar karşısında yeni sayılabilecek bazı haklara sahip oldukları kabul edilmektedir. Bu hakların doğumunda meşruiyetin en temel kaynağı, 1 Meltem Caniklioğlu, “Çağdaş Demokrasi ve Çağdaş Devlet Üzerine Düşünceler”, Prof. Dr. Seyfullah Edis’e Armağan, DEÜ Rektörlük Matbaası, Y. 2000, s. 103. 2 “Yönetişim kavramı; en kısa ifadesi ile “etkileşim ve birliktelik içerisinde yönetim” anlamına gelmektedir.”, Hamza Ateş/Gökçe Ceren Buyruk, “Bir İyi Yönetişim İlkesi Olarak Katılımcılık ve Türk Kamu Yönetiminde Katılımcılığın Konumu”, Ombudsman Akademik Dergisi , Kamu Hizmetlerinde İyi Yönetim İlkeleri Özel Sayı: 1, Y. 2018, s. 84; “Yönetişim kavramı asgari bir bağlayıcı kurallar kümesinin varlığını kuşkusuz gerektirir ve fakat bununla beraber yönetilenlerin sürece katılımını ve müdahalesini, fikrinin alınmasını ve bunların sürece/ hesaba katılmasını da ayrıca içerir.”, Sedat Çal, “İdari Usul Kanunu ve Bilgi Edinme Hakkı Gereksinimi Üzerine”, Ankara Barosu Dergisi , Y. 2012, S. 2, s. 156.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1