Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
299 TBB Dergisi 2021 (155) İlker ZEYREK éléments d’information), hukuki yardım ve temsil hakkı (assistance et représentation), idari işlemlerin gerekçeli olması (motivation des actes administratif) ve işlemlere karşı başvuru yollarının belirtilmesi (indi- cation des voies de recours) hak ve ilkelerine yer verilmiştir. 8 Avrupa Komisyonu, bünyesinde görev yapan personel ile bi- reylerin ilişkilerini düzenlemek maksadıyla, 13 Eylül 2000 tarihinde, Avrupa Komisyonu İyi Yönetim Yasası’nı kabul etmiştir. Bu yasa; kaliteli bir hizmet sunulmasını sağlamak, bireylere Avrupa Komis- yonu ile olan ilişkilerinde hangi kurallar ışığında hareket edileceğini göstermeyi amaçlayan, iyi idarenin özelliklerini; meşruluk, ayrımcılık yapmama, eşit muamele, ölçülülük ve bağlılık olarak tanımlayan bir düzenlemedir. 9 İyi idare ilkelerinin tespiti sırasında karşılaşılan uluslararası me- tinlerden bir diğeri, “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası” olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu yasa Avrupa Parlamentosu tarafından 2001 yılında kabul edilmiştir. Bu düzenleme; vatandaşlara, haklarını an- lamaları ve elde etmeleri konusunda yardımcı olmakta; açık, verimli ve bağımsız bir Avrupa idaresinde kamu çıkarlarını desteklemekte; vatandaşların, AB kurumlarından hangi idari standartları beklemeye hakları olduğu konusunda bilgi sahibi olmalarına yardımcı olmak- ta; memurların kamu ile olan ilişkileri için faydalı bir rehber görevi görmekte ve iyi idare ilkesini daha somut hale getirerek, en yüksek idare standartlarının teşvik edilmesini sağlamayı amaçlamaktadır. 10 AB Ombudsmanının yasal olarak bağlayıcı kararlar alma hakkı bulun- mamaktadır. Ayrıca Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası da devlet- leri bağlayıcı bir düzenleme olmamakla birlikte, bu düzenlemeye ait unsurlar, Avrupa Birliği’nin Temel Haklar Şartı’nın 41. maddesinde bulunan iyi idare hakkı ile örtüşmektedir. 11 8 İlkelerin ve içeriklerinin tercümesi için bkz. Tekin Akıllıoğlu, “Bireyin Yönetsel İşlemler Karşısında Korunması ve Yönetim Hukukumuz”, Amme İdaresi Dergisi , C. 14, S. 3, Y. 1981, s. 40 vd.; Ayrıca bkz. İhsan Kuntbay, “İdarenin İşlemleri Karşısında Bireyin Korunması Hakkında Karar”, AB Bakanlar Komitesi Kararı, Amme İdaresi Dergisi , C. 11, S. 4, 1978, s. 3 vd. 9 Bahtiyar Akyılmaz, “İyi Yönetim ve Avrupa İyi Yönetim Yasası”, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , C. 7, S. 2, (İyi Yönetim), s. 7. 10 Abdullah Yılmaz/Duru Şahyar Akdemir, “İyi İdare Hakkı Bağlamında İçişleri Bakanlığı Açık Kapı Uygulaması”, Ombudsman Akademik Dergisi , Y. 6, S. 11, 2019, s. 23. 11 Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası, Avrupa Ombudsmanı, European Union
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1