Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
302 Birey-İdare İlişkisi Bağlamında İyi İdare Hakkı ve Türk Pozitif Hukukundaki Görünümü yer alan diğer haklardan farklı olarak sadece Avrupa Birliği yurttaş- larına değil bütün gerçek ve tüzel kişilere tanınmış bir hak olduğu, 20 bu hakkın yükümlüsünün de metinde belirtilenin aksine yalnızca AB kurum ve kuruluşlarıyla sınırlı olmadığı, üye devletlerin de bu hakkın uygulanmasında yükümlü oldukları 21 belirtilmektedir. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin İyi İdare Konusunda Üye Devletlere Cm/Rec (2007) 7 sayılı Tavsiye Kararı da önem arz eden bir karardır. Kararda, Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin, üye ülke hü- kümetlerine; hukuk devleti ilkeleri ve demokrasi çerçevesinde iyi ida- reyi geliştirmeyi; etkililiği, verimliliği ve harcanan paranın karşılığını almayı sağlayan bir idari örgütlenme ve işleyişle iyi idareyi geliştirmeyi tavsiye ettiği belirtilmiş, bu ilkelerin gereklilikleri ise; üye ülke hükü- metlerince hedefler saptamak ve idare ile görevlilerinin bu hedefleri gerçekleştirip gerçekleştirmediklerini düzenli olarak izlemek ve ölçmek için performans ölçütleri geliştirmek; idari birimleri, yasal sınırlar için- de, hizmetlerinin uygun bir maliyetle verilip verilmediğini ve görevden alınmalarının veya değiştirilmelerinin gerekip gerekmediğini düzenli olarak denetlemeye zorlamak, idareyi en iyi sonuçları elde edebilecek en iyi araçları bulmaya zorlamak, idare ve görevlilerinin faaliyetleri üzerinde uygun bir iç ve dış denetim sağlamak olarak ifade edilmiştir. 22 II. Türk Hukukunda İyi İdare Hakkı ve Somut Görünümü A. T.C. Anayasası Bakımından İyi İdare Hakkı Türk Hukuku’nda; iyi idare hakkı kapsamındaki ilkelerin izi sürü- lürken incelenmesi gereken ilk düzenleme Anayasa’dır. Anayasa m. 8; yürütme yetkisinin Anayasa ve kanunlara uygun olarak kullanılacağı- nı ve yerine getirileceğini düzenlemektedir. Bu düzenleme, idari teşki- latın tüm faaliyetlerinde kanunilik ilkesinin benimsenmesi gerektiğini göstermektedir. İyi idare hakkı ile doğrudan ilişkili olan AY m. 74; bireylere, kendi- leri veya kamu ile ilgili konularda başvuru hakkı ve bilgi edinme hakkı 20 Şimşek, s. 99. 21 Oğuz Sancakdar/Eser Us/Mine Kasapoğlu Turhan/Lale Burcu Önüt/Serkan Seyhan, İdare Hukuku, 7. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2018, s. 91. 22 Karahanoğulları, s. 3 vd.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1