Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı

303 TBB Dergisi 2021 (155) İlker ZEYREK tanımaktadır. Maddede ayrıca dinlenilme hakkının düzenlendiği gö- rülmektedir. İyi idare hakkı ile ilişkili bir diğer AY hükmü olan m.108 ise, idarenin hukuka uygunluğunun, düzenli ve verimli şekilde yürütül- mesinin ve geliştirilmesinin sağlanması amacıyla, Devlet Denetleme Kurulu’nun teşkil edildiği maddedir. Bu maddede, DDK’nın teşkili ile idari faaliyetlerin denetlenmesi yoluyla, tarafsız, şeffaf, eşitlik ilkesin- ce işleyen, hesap verebilir, yetkisini kötüye kullanmayan, faaliyetle- rinde ayrımcılık yapmayan bir idarenin oluşumuna katkı sağlaması hedeflenmiştir. AY’nın idarenin bütünlüğü ve kamu tüzelkişiliği başlıklı 123’üncü maddesinde idarenin kuruluş ve görevleriyle bir bütün olduğu ve ka- nunla düzenleneceği belirtilmiştir. Bu madde bağlamında, kamu hiz- metlerinde sürekliliğin sağlanabilmesi amacıyla, yerel yönetimler ile merkezi idare arasındaki bütünlük ifade edilmiş, bu bütünlük içerisin- de, bireylerin ve toplumun, tesis edilen idari işlemlere karşı hiyerar- şi ve idari vesayet hukuki araçlarıyla, denetimlerinin hukuki zemini oluşturulmuştur. AY m. 125’te; idarenin her türlü eylem ve işlemlerine karşı yar- gı yolunun açık olduğu ifade edilmiş, yargı yoluna başvuruya ilişkin bazı düzenlemeler yapılmıştır. Maddede dikkat çeken ve iyi yönetim hakkı ile ilişkili olan yürütmeyi durdurma mekanizması düzenlenmiş- tir. Bu mekanizma uyarınca; idari işlemin uygulanması halinde telafisi güç veya imkânsız zararların doğması ve idari işlemin açıkça hukuka aykırı olması şartlarının birlikte gerçekleşmesi durumunda gerekçe gösterilerek yürütmenin durdurulmasına karar verilebilir. AY m. 129’da kamu görevlilerine savunma hakkı tanınmıştır. Bu hak, idarenin faaliyetlerine muhatap olanlara değil, idare ajanına ta- nınmış olsa da dolaylı olarak idarenin işleyişini olumlu olarak etkile- yebilecek niteliktedir. AY m. 137‘de, kanunsuz emir ve konusu suç teşkil eden emir kar- şısında, idare ajanı tarafından uygulanacak hareket tarzları belirlen- miştir. Belirtilen durumlarda kamu görevlisini ifadan reddeden ve- yahut sorumluluğunu düzenleyen bu madde, dolaylı olarak iyi idare hakkına hizmet eden bir düzenleme olarak karşımıza çıkmaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1