Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı

316 Birey-İdare İlişkisi Bağlamında İyi İdare Hakkı ve Türk Pozitif Hukukundaki Görünümü AYM kararları incelendiğinde, doğrudan iyi idare hakkı bakımın- dan bir değerlendirme yapılmadığı, ancak idare tarafından yapılan işlemlerin incelenmesi sırasında belirlenen kriterlerin aslında iyi ida- re hakkı kapsamında kalan ilkeler olduğu görülmektedir. Dolaylı bir bakışla, Türk Hukuku’nda, iyi idare hakkı bakımından, bireylere AYM kararlarıyla yargısal koruma sağlandığını söylemek yanlış bir tespit olmayacaktır. 2. Danıştay Kararlarında İyi İdare Hakkı Danıştay kararlarına iyi idare hakkı açısından bakıldığında, ida- renin faaliyetlerinde açıklık, şeffaflık, idari işlemin objektif kriterlere dayanması, idari işlemlere karşı başvuru yollarının belirtilmesi gibi il- kelere yer verildiği görülmektedir. Danıştay tarafından bu ilkelere atıf yapılması, iyi idare hakkının geleceği bakımından olumlu bir gelişme- dir. Danıştay, idarenin faaliyetlerinin açıklık ilkesine uygun olması gerektiğini belirtmektedir. 50 Bu yöndeki kararlarda, açıklık ilkesinin, idari işlemin kapsamının belirlenmesi bakımından önem arz eden bir ilke olduğu vurgulanmıştır. 51 Başka bir anlatımla, açıklık ilkesinin göz 50 “Belediye hizmet alanı kullanımı irdelendiğinde; 1/5000 ölçekli nazım imar plan- larında, mekânsal kullanımın “belediye hizmet alanı” olarak gösterilmesinin ye- terli olduğunun kabulü gerekmekle birlikte, ulaşım yükü, nüfus ve yapı yoğun- luğu başta olmak üzere planlama alanına birbirinden çok farklı etkileri bulunan ve yukarıda yer verilen tanımında örnekleme yoluyla sayılan tesisleri, bir bütün olarak kapsayan “belediye hizmet alanı” gösterimi, uygulama imar planı ölçeğin- de tek başına yeterli olamamakta, bu gösterim altında hangi belediye faaliyetinin icra edileceğinin belirtilmesi suretiyle kesin kullanım türünün gerek uygulama işlemlerine dayanak oluşturacak ölçüde, gerekse hukuki ihtilaf halinde yargısal incelemeye elverecek açıklıkta somut olarak gösterilmesi zorunluluk arz etmek- tedir.”, Dan.6.D., 23.12.2016, E.2016/11007, K.2016/9333, www.kazanci.com.tr , (15.03.2020). 51 “Kamulaştırma işlemlerinde acelelik halinin uygulanabilmesi için Bakanlar Kuru- lu Kararında, acelelik hali ve bu hali gerekli kılan durumlar ile gerek acele kamu- laştırmanın konusu, gerekse acele kamulaştırılacak taşınmazlar açıklıkla gösteril- mek suretiyle acele kamulaştırmanın kapsamı ve çerçevesinin belirlenmesi, ace- lelik halinin dışındaki durumlar için Bakanlar Kurulu Kararının uygulanmasını sağlayacak ayrıntıya kararda yer verilmesi, yasa koyucu tarafından acelelik halini belirleme konusunda Bakanlar Kurulu’na tanınan yetkinin başka bir makam ya da mercii tarafından kullanılması sonucunu doğuracak, yetki devrini içerecek un- surlar taşımaması gerekmektedir.”, DİDDGK, E.2010/979, T. 13.01.2011 (YD Ka- rarı), www.kazanci.com.tr , (16.03.2020); Aynı yönde bkz. Dan.13.D., 10.02.2010, E.2007/1724, K.2010/1168, www.kazanci.com.tr , (16.03.2020).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1