Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
334 Disiplin Hukukunda Uygulanan İdari Usul İlkeleri İdarenin hukuki bir sonuç doğuran tüm işlemleri idari işlem ola- rak kabul edilemez. Bir işlemin idari işlem olarak kabul edilip edilme- yeceği konusundaki en ayırt edici özellik diğer kamu hukuku işlemle- rinde olduğu gibi kamu gücü kullanılarak yapılmış olmasıdır. 3 İdari işlemler yalnızca idari organlar tarafından yapılmazlar. Bir işlem kamu gücü kullanılarak yapılmış ve hukuki sonuç doğuran bir işlem ise idari organlar tarafından yapılmamış olsa dahi idari işlem olarak kabul edilir. 4 İdari işlemler kural olarak idari merciler tarafın- dan yapılmakla birlikte istisnai olarak yasama ve yargı organları tara- fından 5 veya özel hukuk tüzel kişileri tarafından 6 da yapılabilir. Bir işlemin idari işlem olmasının doğurduğu bazı sonuçları vardır. Bir idari işlem; idari makamlar, yargı organları, yasama organı ya da özel hukuk tüzel kişileri tarafından yapılsa dahi idare hukukuna tabi- dir ve idari işlemlerde oluşacak uyuşmazlıklar kural olarak idari yargı mercilerince çözüme kavuşturulur. 7 İdari işlemi ayrıntılı olarak tanımlayacak olursak; idari işlemler idari makamlar veya idari fonksiyona dayalı olarak yasama organı ve yargı organları ile özel hukuk tüzel kişilerince yapılan, hukuki sonuç doğurmaya elverişli, kamu gücüne dayanan, idare hukuku alanında kalan ve kural olarak idari yargı denetimine tabi olan işlemlerdir. 8 3 Metin Günday, İdare Hukuku, İmaj Yayınevi, Ankara 2017, 11. Baskı, s. 121. 4 Ahmet Emrah Akyazan, “Maddi Açıdan İdari İşlemler”, TBB Dergisi , Sayı:85, Yıl: 2009, s. 223; Anayasa Mahkemesi’nin kamu gücünün yalnızca idare tarafından kullanılmadığına vurgu yaptığı kararı için bkz. “Kamu gücü kullanılarak idare işlevine yönelik olarak tesis edilen ve tek taraflı irade beyanıyla hukukî sonuç do- ğurabilen işlemler, doktrinde ve yargı kararlarında idari işlem olarak kabul edil- mektedir. Bu kapsamda… işlemin bu hâliyle tek taraflı irade açıklamasıyla kamu gücü kullanılarak davacı Banka’nın hisse senetleri üzerinde etki doğuran bir işlem olduğu anlaşıldığından bu işlemin idari işlem olarak kabul edilmesi gerektiği kuş- kusuzdur.” AYM, 03.09.2015, E: 2015/77, K: 2015/73 (Anayasa Mahkemesi Ka- rarlar Bilgi Bankası). Kamu gücünün yalnızca idarenin gücü olarak kullanıldığı yönünde görüş için bkz. İsmail Uçar, “İdare Hukukunda Kamu Gücü Ayrıcalığı Kavramı ve Bir Kamu Gücü Ayrıcalığı Olarak Hukuka Uygunluk Karinesi”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , Cilt: 20, Yıl: 2016, s. 337. 5 Yasama ve yargı organları tarafından idari hizmetlerinin yerine getirilmesine yö- nelik olarak yaptığı işlemler de idari işlem olabilir. 6 Gözler, İdare Hukuku (Cilt: I), s. 733 ve 761; Şeref Gözübüyük ve Turgut Tan, İdare Hukuku (Genel Esaslar), Turhan Yayınevi, Ankara 2019, 13. Baskı, s. 336; Kalabalık, İdare Hukuku Dersleri (Cilt: II), s. 27; Oğuz Sancakdar ve Diğerleri, İdare Hukuku El Kitabı, Seçkin Yayınevi, Ankara 2019, 2. Baskı, s. 89; Atay, İdare Hukuku, s. 230. 7 Gözler, İdare Hukuku (Cilt: I), s. 764; Atay, İdare Hukuku, s. 235. 8 Benzer tanımlar için bkz. Bahtiyar Akyılmaz, Murat Sezginer ve Cemil Kaya, Türk
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1