Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
336 Disiplin Hukukunda Uygulanan İdari Usul İlkeleri cilerince iptal edilene kadar veya usulüne uygun olarak geri alınana 13 kadar hukuka uygun ve hukuk âleminde geçerli bir işlem olarak var- lıklarını sürdürürler. B. İdari Yaptırım Kavramı ve Türleri İdari yaptırım, idarenin kendi faaliyet alanını ilgilendiren hukuk kurallarına veya kendisi tarafından yapılan düzenlemelere ve alınan kararlara aykırı hareket edenleri herhangi bir yargı kararına ihtiyaç duymadan ilgili kural, düzenleme veya kararlara uymaya zorlaması ya da aykırı davranışlarda bulunan personeline karşı bazı hukuki tep- kilerde bulunmasıdır. 14 Yani idari yaptırım kavramını, idarenin yetki 13 Disiplin cezalarının geri alınması konusunda doktrinde farklı görüşler de olma- sına karşın genel kanı disiplin cezalarının geri alınamayacağı yönündedir. Ancak Danıştay’ın konu hakkındaki tutumu istikrarlı değildir. Hem dava konusu olan uyuşmazlıklardan hem de Kamu Denetçiliği Kurumunun tavsiye kararı üzerine disiplin cezalarının geri alınabildiği anlaşılmaktadır. İdare kendi yaptığı bir huku- ki hatayı idareye güven ilkesini yerleştirmek adına kendisi düzeltebilmelidir. Bu düzeltme her şart ve koşulda idari işlemin düzeltilebileceği şeklinde anlaşılma- malıdır. İdari işlemin düzeltilmesi belirli bir zaman dilimi (yargısal denetim süre- si) ile sınırlandırılmalı ve ağır, bariz bir kusur olması durumunda uygulanmalıdır. Disiplin cezalarının geri alınması hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. Fatma Ebru Gündüz, “Disiplin Cezalarının Geri Alınması”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , Cilt: 20, Yıl: 2016, s. 411-424; TBMM Kamu Denetçiliği Kurumunun ve- receği tavsiye kararlar üzerine disiplin cezalarının idareler tarafından her zaman geri alınabileceğine yönelik görüş için bkz. Cem Derin ve Burak Coşkun, “Kamu Denetçiliği Kurumunun Tavsiye Kararı Üzerine Disiplin Cezasının Geri Alınma- sı”, Ombudsman Akademik , Cilt: 2017/7, s. 173-195; disiplin cezalarının geri alın- ması ile ilgili Danıştay kararları için bkz. “İdare Mahkemesince, davacıya kamu görevinden çıkarma cezası verilmesi ve bu cezanın bir alt cezaya dönüştürülmesi konusunda davalı Rektörlüğün değil, Yüksek Disiplin Kurulunun yetkili olduğu gerekçesiyle dava konusu işlemin yürütülmesi durdurularak, dava konusu işlem- den önceki hukuki durumun yürürlüğü sağlanmış, davalı idarece dava konusu iş- lemin geri alınmasına ve yetkili idari merci tarafından aynı konuda işlem tesisine olanak tanınmıştır. Dolayısıyla, davalı idarenin, anılan yürütmenin durdurulması kararı üzerine, davacıya kamu görevinden çıkarma cezası veya bir alt ceza verilip verilemeyeceği konusunu gerekli kararın verilmesi için, idare mahkemesi tarafın- dan yetkili olduğu saptanan yüksek disiplin kuruluna intikal ettirerek dava ko- nusu işlemi geri almış olduğunun kabulü gerekir. Dava konusu işlemin belirtilen şekilde geri alınması karşısında, dava konusu ortadan kalkmış bulunmaktadır.” D.10.D, 15.02.1990, E: 1989/2490, K: 1990/270; “…Bu özellik, disiplin cezasının yeni bir idari işlemle ortadan kaldırılmasına engeldir. Ceza ancak bir yargı kararı yahut yasanın tasarrufu ile iptal edilebilir veya ancak disiplin cezasının ağırlığına göre belli süreler geçtikten sonra sicil dosyasından silinmesi atamaya yetkili amir- den istenebilir.” D.8.D, 12.10.1998, E: 1998/4988, K: 1998/3015 (Sinerji Mevzuat ve İçtihat Programı). 14 Kalabalık, İdare Hukuku Dersleri (Cilt: II), s. 106; benzer tanımlar için bkz. Rama-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1