Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı

338 Disiplin Hukukunda Uygulanan İdari Usul İlkeleri olmadan, idare tarafından re’sen karara bağlanabilir ve doğrudan uy- gulanabilir. 17 İdari yaptırım kararını veren kişiler idare adına açıklama yapma yetkisine sahip olan kişilerdir. Bu yaptırımların uygulayıcısı da yine idaredir. İdari yaptırımlar idari düzeni, 18 kamu güvenliğini veya genel sağlığı korumaya yönelik olarak uygulanan yaptırımlardır. İdari yaptırımlarla aynı zamanda idare edilenlerin de korunması amaçlanır. İdari yaptırımlar cezalandırıcı, zorlayıcı ve önleyici niteliktedir. 19 Uygulanan yaptırımlar idare edilenler üzerinde caydırıcı etki yaparak, hukuk kurallarına ve düzenine uyulmasını sağlar. Yaptırımların zorlayı- cı niteliği kişiyi kurallara uymaya zorlar ve kural dışı davranışların ya- pılmasını önler. Kural dışı davranışlarda bulunan kişiler cezalandırılır. İdari yaptırımlara uygulanacak esasların, ilke ve kuralların tespit edilmesinde bu yaptırımların tasnifi önem kazanmaktadır. Mevzuat- ta bu tasnife yer veren tek kanun 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’dur. Kabahatler Kanunu 20 idari yaptırımları “idari para cezaları” ve “idari tedbirler”, idari tedbirleri ise “mülkiyetin kamuya geçirilmesi” ve “di- ğer tedbirler” olmak üzere ikiye ayırmıştır. 21 Kanunun lafzından bu tasnifin kabahatler karşılığında uygulanan idari yaptırımlar göz önünde bulundurularak yapıldığı anlaşılmakta- dır. Dolayısıyla burada tüm idari yaptırımları kapsayan bir tasnife gi- dilmemiştir. Disiplin cezaları bu tasnifin içinde yer almadığı gibi, idari para cezaları ile neyin kastedildiği Kanunda açık bir şekilde belirtil- memiştir. 22 Sözgelimi aylıktan kesme disiplin cezaları ile Kabahatler Kanunu’na göre verilen para cezalarının veya RTÜK tarafından veri- len idari para cezalarının aynı kategoride mi değerlendirileceği, eğer öyleyse bunlara uygulanacak temel ilkelerin neye göre belirleneceği açık değildir. 17 Oğurlu, “İdari Yaptırımlar Karşısında Yargısal Korunma”, s. 27. 18 Çağlayan, İdari Yaptırımlar Hukuku, s. 24. 19 Çağlayan, İdari Yaptırımlar Hukuku, s. 24; Oğurlu, “İdari Yaptırımlar Karşısında Yargısal Korunma”, s. 27. 20 5326 sayılı Kanun, madde 16: “(1) Kabahatler karşılığında uygulanacak olan idarî yaptırımlar, idarî para cezası ve idarî tedbirlerden ibarettir. (2) İdarî tedbirler, mülkiyetin kamuya geçirilmesi ve ilgili kanunlarda yer alan diğer tedbirlerdir.” 21 Çağlayan, İdari Yaptırımlar Hukuku, s. 156; Kalabalık, İdare Hukuku Dersleri (Cilt: II), s. 107; Erdinç, “İdari Yaptırımların Kavramsal Çerçevesi ve Cezai Yaptırımlarla Karşılaştırılması”, s. 261. 22 Ekinci, “Ceza Hukuku İlkeleri Açısından İdari Yaptırımlar”, s. 24.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1