Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
411 TBB Dergisi 2021 (155) Fatma ESENYEL HANAZ bir parçası haline geldikçe, kişisel verilerin işlenmesinin ölçüsü ve ya- sal temeli tartışılmaya başlanmıştır. COVID-19 pandemisi öncesinde daha sınırlı bir alanda sürdürülen uzaktan eğitim uygulamalarının zorunlu olarak eğitimin her düzeyine yaygınlaştırılması ve bu sürecin başlangıçta düşünülenden daha uzun bir süre daha devam edeceğinin ortaya çıkmasıyla, bu alandaki sorun- lar tartışılmaya başlanmıştır. Gerek pandeminin devam ettiği süreçte gerekse sonrasında, artık eğitim hayatının bir parçası olacağı anlaşılan çevrimiçi eğitim uygulamalarıyla ilgili bir takım prensipler oluşturul- maya çalışılmaktadır. Bu çalışmada, çevrimiçi eğitim uygulamalarında öğrencilerin kişisel verilerin işlenmesinin yasal temelleri konusu ele alınacaktır. 1 COVID-19’un etkilerini sürdürmesi karşısında, yukarıda da değinildi- ği gibi, bugün ilk okul seviyesinden doktora seviyesine kadar eğitimin çevrimiçi imkanlarla programlandığı görülmektedir. İlkokul seviye- sindeki eğitimde öğretmen faktörünün önemi ile çocuklarla birebir ve görüntülü iletişimin gerekliliği karşısında, kişisel verilerin korunması konusu değerlendirilirken yapılacak denge testlerinde farklı sonuçlara varılacak olması, ortaöğretim seviyesindeki eğitimde de çocukların he- nüz ergin olmamaları nedeniyle, veli veya vasilerinin belirli durumlar- da onaylarına ihtiyaç duyulacak olması, bu eğitim aşamalarında kişisel verilerin işlenmesiyle ilgili farklı değerlendirmeler yapılmasını zorunlu kılmaktadır. Bu çalışmada, erginliğini kazanmış öğrencilerle çevrimiçi ortamda yürütülen üniversite eğitiminin koşulları esas alınmıştır. I. UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASI BAĞLAMINDA ORTAYA ÇIKAN SORUNLAR Geleneksel eğitim faaliyetlerinin sürdürülmesi sırasında, belirli amaçlarla, öğrencilerin kimlik ve iletişim verileri başta olmak üzere kişisel verileri işlenmektedir. Uzaktan eğitim sürecinde çevrimiçi or- tamda yürütülen eğitim faaliyetleri sırasında öğrencilerin bilgisayarla- rının kamera ve mikrofonlarını açık tutmak zorunda olup olmadıkları konusundaki tartışmalar, önceden işlenmeyen ses ve görüntü verileri- nin işlenmesinin yasal temellerinin tespitini gerekli kılmıştır. 1 Çevrimiçi eğitim uygulamalarında ders veren öğretim elemanlarının kişisel veri- lerinin korunması meselesi ayrıca incelenmeye muhtaçtır. Çalışmanın sınırlandı- rılması bakımından bu konu incelenmemiştir.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1