Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
412 Çevrimiçi Eğitimde Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Verilerinin İşlenmesinin Hukuki Sebepleri Yüksek öğretim kurumları, pandemi döneminin başındaki kısa bocalama döneminin ardından, Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) karar- ları rehberliğinde, ağırlıklı olarak teorik derslerde, hızlı biçimde çev- rimiçi eğitim uygulamalarını başlatmışlardır. Sürecin başında eğitimi kesintiye uğratmadan sürdürebilmek amacıyla hızlıca başlatılan uy- gulamalarda, çevrimiçi derslerde tesadüfi şekilde Zoom, Google Meet, Moodle Microsoft Teams gibi dijital platformlar 2 kullanılmış, dersler senkron ya da asenkron şekilde yapılarak kayıt altına alınmıştır. Kayıt altına alınan derslere öğrenciler bazı üniversite uygulamalarında belir- li bir süre ile sınırlı olarak ulaşabilmiş, bazılarında ise kayıtlar dönem sonuna kadar öğrencilere açık tutulmuştur. 3 Kampüslerde yürütülen çalışma ve uygulamaların olabildiğince sanal ortama taşınması, kişisel verilerin korunması hukuku bağlamın- da birtakım soru ve sorunları beraberinde getirmiştir. Öğrencilerle senkron ya da asenkron olarak yapılan derslerin kaydedilebilip kay- dedilemeyeceği, sanal sınıflarda ya da toplantılarda yürütülen faali- yetlerin 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’na (KVKK) uyumu, öğrencilerin kişisel verilerinin ve mahremiyet haklarının ko- runmasının ne şekilde sağlanması gerektiği, bu bağlamda ders esna- sında veya sınav uygulamalarında öğrencilerin bilgisayarlarının ka- mera ve mikrofonlarını açmak zorunda olup olmadıkları gibi sorunlar incelenmeye muhtaçtır. Nitekim, konuyla ilgili bazı üniversite uygula- malarının yargıya taşındığı bilinmektedir. Belirtilen sorunlar değerlendirilirken, kuşkusuz pandeminin ilk evrelerinde başlatılan uygulamalarla, devam eden süreçteki uygula- malarda gerçekleşen ihlaller ve alınmış veya alınması gereken tedbir- ler konusunda ayırım yapmak gerekmektedir. Pandemi döneminin başlangıç koşullarında mevcut endişe, deneyimsizlik ve acil çözüm bulma ihtiyacı içinde bir an evvel eğitimi sürdürebilmek adına “ acil uzaktan eğitim uygulamaları ” şeklinde deneyimlenen pratiklere daha esnek yaklaşılabilse de, aradan geçen zaman ve bundan sonraki sü- 2 Belirtilen platformlarla ilgili detaylı bilgi için bkz. http://www.egitimdetekno- loji.com/uzaktan-egitim-icin-kullanabileceginiz-platformlarin-karsilastirmasi/ (Erişim tarihi: 05/11/2020) 3 Bu konuda YÖK tarafından yapılmış anket sonuçları için bkz. https://covid19. yok.gov.tr/Documents/AnaSayfa/uzaktan-ogretim-anketi.pdf (Erişim tarihi: 10/01/2021)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1