Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
420 Çevrimiçi Eğitimde Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Verilerinin İşlenmesinin Hukuki Sebepleri rinde durulması gereken ikinci husus, bu veri işleme şartı temelinde, veri sorumlusu ile ilgili kişi arasındaki sözleşmenin kurulması veya ifası çerçevesinde, sadece sözleşmenin taraflarına ait kişisel verilerin işlenebileceği; sözleşmenin tarafı olmayan üçüncü kişilerin verilerinin işlenmesinde farklı bir yasal temele ihtiyaç duyulacağıdır. Görüldüğü üzere, bir veri işleme faaliyeti farklı yasal temellere dayanabilecektir. 19 Konuyu üniversiteler bakımından değerlendirdiğimizde, öncelik- le Devlet üniversitelerince yürütülen çevrimiçi eğitim faaliyetleri sıra- sında, bu işleme şartı temelinde öğrencilerin kişisel verilerinin işlen- mesinin mümkün olmadığı ifade edilmelidir. Vakıf üniversitelerinin bu şart temelinde kişisel veri işleyip işleyemeyeceklerine cevap ver- mezden evvel, bazı değerlendirmelerin yapılması gerekmektedir. Vakıf üniversiteleri, 20 mali ve idari bakımdan öngörülmüş bazı farklılıklar dışında, Devlet üniversiteleriyle eşit statüdedirler ve kamu tüzelkişiliğine sahiptirler. 21 Vakıf üniversitelerinin finansman kaynak- larını kurucu vakfın katkısı, öğrenci harçları ve devlet yardımı oluştur- the notion of legitimate interests of the data controller under Article 7 of Directive 95/46/EC, s.16-17. 19 Bu durumda, veri sorumlusunun hukuki yükümlülüğünü yerine getirebilmesi için zorunlu olması sebebine dayanılarak işleme yapılacağı yönünde bkz. Dülger, Kişisel Verilerin Korunması, s.398; Bir sözleşmenin ifası sırasında veya başka bir yasal temele dayanılarak kişisel veri işlenirken, işleme faaliyetinin hukuki teme- lini farklı veriler bakımından farklı işleme şartlarının oluşturabileceği yönünde bkz. Article 29 Data Protection Working Party, Opinion 06/2014 on the notion of legitimate interests of the data controller under Article 7 of Directive 95/46/EC , s. 17 ve Dülger, Kişisel Verilerin Korunması, s.398. 20 Anayasa’nın 130. maddesi ile kamu tüzelkişiliğine ve bilimsel özerkliğe sahip üni- versitelerin Devlet tarafından kanunla kurulacağı belirtilmiş (m.130/1) ve kazanç amacına yönelik olmamak şartı ile vakıflar tarafından, Devletin gözetim ve de- netimine tabi yükseköğretim kurumları kurulabileceği öngörülmüştür (m.130/2). 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun Ek. 2’nci maddesiyle vakıf üniversiteleri- nin kuruluşuyla ilgili temeller oluşturulmuş, sonrasında YÖK tarafından “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliği” çıkarılarak vakıf üniversiteleriyle ilgili pozitif hukuk kaynakları oluşturulmuştur. Vakıf üniversiteleri kendilerini kuran vakıflardan ayrı bir tüzelkişiliğe sahiptir ve vakıf üniversitelerinin tüzelkişiliğinin türü tüzelkişiliğidir. Vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumları, mali ve idari konuları dışındaki akademik çalışmaları, öğretim elemanlarının sağlan- ması ve güvenlik yönlerinden, Devlet eliyle kurulan yükseköğretim kurumları için Anayasada belirtilen hükümlere tabidir (m.130/son). 21 Detaylı bilgi için bkz. Ural Aküzüm, Kamu Hukuku Açısından Vakıf Yükseköğ- retim Kurumları (Yasal Dayanakları ve Tüzel Kişiliği), Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2016, s.53 vd.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1