Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı

427 TBB Dergisi 2021 (155) Fatma ESENYEL HANAZ olarak ifade edilmektedir. 39 Kanun koyucunun hukuki menfaat kav- ramı yerine meşru menfaat kavramını tercih etmesi karşısında, veri sorumlusunun hukuki menfaatlerinden farklı olarak, yasal bir düzen- lemede özel olarak öngörülmüş olmasına gerek olmaksızın, ancak her durumda hukuken kabul edilebilecek menfaatlerinin meşru menfaat olarak kabul edilebileceği belirtilmektedir. 40 Buna göre, hukuka uygun kabul edilen her türlü hukuki, iktisadi veya kişisel menfaat, meşru menfaat teşkil edecektir. 41 Kanunlarla ve kanun niteliğinde olmayan yasal enstrümanlarla veya yetkili makam kararı ile öngörülen haller- de işleme faaliyetleri diğer işleme şartları temelinde yapılacağına göre (6698 sayılı Kanun m.5/2, a ve ç), meşru menfaat temelinde veri işleme faaliyetinin, belirtilen işleme şartlarının kapsamına girmeyen durum- larda söz konusu olacağını ifade etmek gerekir. Buna göre, düzenle- me yapma yetkisine sahip bir makamın, belirli bir konuyla ilgili genel politika yönergeleri ve koşulları oluşturduğu ve bu durumda veri so- rumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin zorunlu olması temelinde veri işlemek mümkün olacaktır. 42 Daha önce de değindiğimiz gibi, üniversiteler tarafından sürdü- rülen çevrimiçi eğitim uygulamalarında, dersler veya sınavlar sıra- sında öğrencilerin ses ve görüntü verilerinin işlenmesine yasal temel oluşturacak bir hüküm bulunmadığı gibi YÖK’ün bu yönde açık bir karar ya da talimatı da mevcut değildir. Öğrencilerin ses ve görün- tü verilerinin işlenmesi daha ziyade sınav uygulamaları bakımından problemlere neden olmuştur. YÖK, üniversitelerde dijital ortamda gerçekleştirilebilecek sınavların temel ilkelerine ilişkin 27.05.2020 ta- rihli açıklamasında, 43 dijital ortamlardaki gözetimli ya da gözetimsiz uygulanacak açık uçlu ya da çoktan seçmeli çevrimiçi sınavlardan bahsetmiş ancak gözetimli sınavın ne şekilde gerçekleştirileceği, hangi 39 Article 29 Data Protection Working Party, Opinion 06/2014 on the notion of legi- timate interests of the data controller under Article 7 of Directive 95/46/EC, s.24; Kişisel Verilerin İşlenme Şartları, s.14. https://www.kvkk.gov.tr/Icerik/4190/ Kisisel-Verilerin-Islenme-Sartlari (Erişim tarihi: 05.10.2020) 40 Hukuken kabul edilebilecek menfaatlerden bahsedilirken, hukuk kavramı geniş yorumlanmaktadır. Kamara/De Hert, s.12. 41 Çekin, s.111, dn.275’de anılan yazarlar. 42 Article 29 Data Protection Working Party Opinion 06/2014 on the notion of legiti- mate interests of the data controller under Article 7 of Directive 95/46/EC, s.20. 43 https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/20-uzaktan-egitime- iliskin-belirlenen-temel-ilkeler.pdf (Erişim tarihi: 05.10.2020)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1