Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
430 Çevrimiçi Eğitimde Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Verilerinin İşlenmesinin Hukuki Sebepleri sorumlusunun meşru menfaatini temin etmesi için, bireylerin kişisel verilerinin korunması hakkına daha az müdahale eden başka bir yo- lun mevcut olduğu hallerde, işlemenin gerekli olmadığı sonucuna va- rılmalıdır. Veri işleme faaliyetinin zorunlu olup olmadığı somut olayın özelliklerine göre tespit edilecek olmakla birlikte, bu değerlendirme yapılırken, başta hukuka ve dürüstlük kurallarına uygun olma ve iş- lendikleri amaçla bağlantılı, sınırlı ve ölçülü olma ilkeleri olmak üzere, kişisel verilerin işlenmesinde uyulması zorunlu ilkeler göz önünde bu- lundurularak bir sonuca varılmalıdır. 50 Üniversitelerin öğrencilerin ses ve görüntü verilerini işlemesi ba- kımından zorunluluk bulunup bulunmadığı hususunda kesin bir ölçü bulunmayıp, derslerin niteliğine, sınav türüne, işlenen veri türüne, kullanılan yazılım türüne, alınan teknik ve organizasyonel tedbirlere göre bir sonuca varılması gerekmektedir. Buna göre, bir üniversitenin koşulları bakımından işleme faaliyetine yasal zemin oluşturabilecek meşru menfaat kriteri bir diğerinin koşulları bakımından işleme şartı teşkil etmeyebilecektir. Diğer yandan çevrimiçi dersler ve sınavlar ba- kımından da ayrı ayrı değerlendirme yapmak gerekmektedir. Aşağıda kısaca bu konuya değinilecektir. (1) Çevrimiçi Dersler Sırasında Ses ve Görüntü Verilerinin İşlenmesi Ders aşamasında, dersi veren öğretim elemanı ile öğrencilerin görsel ve işitsel olarak etkileşim halinde olması kuşkusuz faydalıdır ve bazı hallerde gerekli veya zorunludur. Kanun’un açık ifadesi, bu işleme şartının kişisel veri işlenmesine temel olabilmesi için bir zorun- luluğun mevcut olmasını gerektirmektedir. Ses ve görüntü verilerinin işlenmesi bakımından bu işleme şartının öngördüğü zorunluluk testi uygulandığında, her durumda her türlü verinin işlenebileceğini söyle- mek mümkün değildir. Örneğin bir tarih dersi anlatımı sırasında ses ve görüntü verilerinin işlenmesi her durumda zorunlu olmayıp, öğrenci- lerle iletişimin farklı şekilde sağlanması mümkündür. Daha az kişisel veri işlenerek amaca ulaşılabildiği bu halde, ses ve görüntü verilerinin işlenmesinden kaçınılmalıdır. Tiyatro bölümünün performans gerekti- ren bir dersinde ise ses ve görüntü verilerinin işlenmesi zorunlu olabi- 50 Kamara/De Hert, s.14.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1