Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
437 TBB Dergisi 2021 (155) Fatma ESENYEL HANAZ ve kişisel verileri üzerinde çok daha geniş kapsamlı etkilere sahiptir. Gözetmenlik yazılımları, web kameraları, tuş vuruşu izleyicileri, bazı yazılımların kullandığı göz ve vücut hareketi dedektörleri ile sınava giren öğrenciler için bir sınav salonu ortamı oluşturmakta, öğrencinin web kamerasına, mikrofona, konum verilerine, tarama geçmişine ve kullandıkları programların ayrıntılarına erişim sağlayabilmektedirler. Gözetmenlik fonksiyonuna sahip bu yapay zeka yazılımları, herhan- gi bir usulsüzlük tespit ettikleri takdirde, bunu ilgili sınav merkezine raporlamaktadırlar. 64 Bu yöntemin uygulandığı ülkelerde öğrenciler, gözetmenlik yazılımların ciddi bir mahremiyet ihlali oluşturduğunu iddia ederek, alternatif sınav imkanlarının sağlanmasını talep etmek- tedirler. 65 6698 sayılı Kanun’un 6. maddesinin açık ifadesi karşısında, çev- rimiçi derslerde ve sınavlarda, biyometrik verilerin ve genel olarak 64 Salameh, “ Is Online Exam Surveillance during COVID-19 Lawful, Effective & Desirable?”; Daniel R. Stoller, “Student Proctoring Software Gets First Test Un- der EU Privacy Law”. https://news.bloomberglaw.com/tech-and-telecom-law/ student-proctoring-software-gets-first-test-under-eu-privacy-law (Erişim tarihi: 02.02.2021) 65 Hollanda’daki Delft ve Tilburg üniversiteleri, Münih Teknik Üniversitesi, Belçi- ka’daki VIVES Uygulamalı Bilimler Üniversitesi ve Fransa’daki Sorbonne Üni- versitesi de Avrupa’da, çevrimiçi sınavlarda gözetmenlik yazılımı kullanan üniversiteler arasındadır. Oxford ve Cambridge üniversiteleri, London School of Economics ve İsveç Karolinska Enstitüsü, çevrimiçi sınavlarda gözetmenlik yazılımı kullanmadıklarını açıklayan üniversiteler arasındadırlar. Stoller, “Stu- dent Proctoring Software Gets First Test Under EU Privacy Law”; Çevrimiçi gö- zetmenlik yazılımlarının teknik özellikleri itibarı ile tamamen sorunsuz olmadığı da belirtilmelidir. Koyu ten rengine sahip kişilerin tanımlanmasında problemler yaşanabilmesi, bu özellikteki öğrenciler için zorluklara neden olabilmekte, bu öğ- rencilerin sorunu çözmek için teknik destek ekibiyle iletişime geçmeleri gerekebil- mekte ve dolayısıyla sınavı için tanımlanmış sürenin daha azını kullanmaları söz konusu olabilmektedir. Bu durum, çevrimiçi gözetmenlik yazılımlarına yönelik “ırkçı teknoloji” eleştirilerine neden olmuştur. Diğer yandan bu yazılımlar, triko- tillomani (saç yolma hastalığı), kronik tik bozukluğu ve diğer sağlık bozuklukları gibi vücut odaklı tekrarlayan davranışları kopya girişimi gibi algılayabilmektedir. Gözlük kullanan veya şaşılık sorunu olan öğrenciler bakımından göz izleme ya- zılımlarının veya elinde seğirme olan veya spazmları olan bir öğrencinin tuş vu- ruşu analizini yapan yazılımların doğru sonuç verip vermeyeceğine ilişkin olarak endişeler mevcuttur. Çevrimiçi gözetmenlik yazılımlarının sağladığı faydaların yanında önemli sorunları da beraberinde getirdiği ifade edilmektedir. Nir Kshet- ri, Remote education is rife with threats to student privacy, November 6, 2020. https://theconversation.com/remote-education-is-rife-with-threats-to-student- privacy-148955 (Erişim Tarihi:23.10.2020)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1