Türkiye Barolar Birliği Dergisi 155.Sayı
455 TBB Dergisi 2021 (155) Fatma ESENYEL HANAZ “kanunlarda açıkça öngörülme” olarak tasarlamışken (m.5/1,a), özel nitelikli kişisel verilerin işlenmesinin sadece kanunlarda öngörülmüş olmasını yeterli kabul etmiş olup, açıkça öngörülmüş olma şartını ara- mamıştır. Buna göre, özel nitelikte olmayan kişisel veriler kanunda açıkça öngörülme şartına bağlı olarak işleneceğinde, ilgili kanun hük- münün işlenecek veri kategorileri, işleme amaçları ve ilgili kişi grup- larına ilişkin düzenleme içermesi aranacak, özel nitelikli kişisel veriler kanunlarla öngörülmüş olma şartına bağlı olarak işleneceğinde ise bu gereklilik aranmayacak; herhangi bir kanun hükmünün veri işleme faaliyetini zorunlu kılması yeterli kabul edilecektir. 115 Kişisel Verileri Koruma Kurulu, kanunlarda öngörülme şartını, söz konusu hükmün şüpheye yer bırakmayacak kadar açık olması gerektiği şeklinde değer- lendirmektedir. 116 Çevrimiçi eğitim faaliyetleri sırasında, özellikle çevrimiçi sınav uygulamaları sırasında öğrencilerin en fazla yüz görüntüleri ile ses analizlerinin yapılması suretiyle biyometrik veri işlenmesi söz ko- nusu olabilmektedir. Çevrimiçi eğitim faaliyetleri sırasında üniver- sitelerin öğrencilerin biyometrik verilerini işleme yetkisi ve görevine yasal temel oluşturacak herhangi bir hüküm mevcut değildir. Başka bir deyişle, kanunda öngörülme koşuluna göre üniversiteler tarafın- dan öğrencilerin biyometrik verilerinin işlenmesi mümkün değildir. Bu durumda, çevrimiçi eğitim ve sınav uygulamalarında, öğrencilerin biyometrik verilerinin işlenmesi için tek yasal temel, açık rıza alınma- sıdır. GDPR’nin uygulandığı AB ülkelerinde, özellikle sınav sırasın- da gözetim yazılımı kullanılarak öğrencilerin biyometrik verilerinin işlenmesinin hukuka uygunluğunun sağlanması için öğrencilerden geçerli şekilde rıza alınması gerektiği belirtilmekte ancak rıza alınma- sının ve rızanın geçerliliğinin sağlanmasının güçlüğü karşısında, bazı uzmanlar tarafından üniversitelerin meşru menfaat temelinden yarar- 115 Dülger, Kişisel Verilerin Korunması, s. 392, 422-423. 116 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile öngörülen, sağ- lık hizmetlerinden yararlanmak amacıyla biyometrik verinin işlenmesi hakkında düzenleme (m.67) ve 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu’nun aile kütüklerinde bulunması gereken kişisel bilgiler arasında biyometrik veriyi öngören düzenleme (m.7/1, h), Kurul kararında kanunlarda öngörülme şartına örnek olarak verilmiş- tir. “Biyometrik imza verisinin kullanılmasına ilişkin görüş talebi” ile ilgili olarak Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 27.08.2020 Tarihli ve 2020/649 Sayılı Kararı, https://www.kvkk.gov.tr/Icerik/6815/2020-649 (Erişim tarihi: 02.10.2020)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1